vrijdag 24 juni 2022

Holzminden 33

 

Dit zijn zo'n beetje de verwachtingen, dreiging van een regenachtige dag. Het is even na half acht als ik de regen al hoor vallen.... maar waarom is het dan zo warm in de camper? Het geluid van de regen blijkt het tikken van de camper, want het is al 24 graden en de zon is al uren op! 

Het ontbijt wordt buiten genuttigd en dat is zonder de sunblocker, die we er gisteren alvast hebben afgehaald, een hete aangelegenheid. Maar waar blijft de beloofde regen. Ik had me al verheugd op een "boekjesdag". 

De verwachting is nu dat om 3 uur de regen gaat vallen, dus wil Hoofd-beweging nog even de stad in.

Een opmerkzame lezer zal ontdekken dat het formaat van de foto's iets afwijkend is. Dit komt omdat ik een andere foto-app op de telefoon heb gezet, met iets meer mogelijkheden.

"Einigkeit, Recht en Freiheit" (Eenheid, Recht en Vrijheid) staat er op dit gebouw. Het is het Reichspräsidentenhaus, ook wel "Das Freitzeit Portal" genoemd. Het staat al jaren leeg en men is nu mee bezig het gebouw een doel te geven, dat noemen ze in Duitsland "Nutzungskonzept". Daarvoor moet het gebouw eerst gesaneerd worden en dat gaat 500.000 euro kosten..... tja, in deze tijd?

Iedere keer als we de brug oversteken, komen we op de brug dit beeld van een springend paard tegen. Ik heb hem al menig keer gefotografeerd, maar nog nooit gebruikt, temeer ik nergens een verbintenis kan vinden.

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit beeld een eerbetoon is aan de plaatselijke brouwerij "Allersheim", waar in het stadje overigens genoeg reclame voor wordt gemaakt.

Ik hou het liever bij mijn herinnering aan het 44e Pantser infanterie bataljon, die een springend paard in het wapen had. 

Want in Holzminden werd, na de Pruisische infanterie, in 1914 het Infanterieregiment 174 naar Holzminden geplaatst. Ach ja, hoe herinneringen de werkelijkheid kunnen beïnvloeden.

Oke, ik dwaal af. Natuurlijk wil Hoofd-ijs nog "even" een ijsje eten. Ik sla over en bestel een espresso, want wie heeft nu lekkerder espresso dan een  Italiaan. Kijk dat de jongeman, de eerste die hij brengt, over de tafel en mijn voeten gooit, is natuurlijk minder. Maar de 2e espresso valt ook tegen. Hele sterke koffie is totaal iets anders dan een espresso, maar ja, wie ben ik?

Ik heb al vaker laten zien dat Duitsers hun camper vaak "versieren" met spreuken. Maar met huizen kunnen ze er ook wat van. Ik zal deze maar gelijk even vertalen. Ik doe dat letterlijk. "God behoedt dit huis voor, Nood en Vuur, voor Stadsplanning en Belasting (gerenoveerd 1991) A en B Habersma en H.F. Knoche (die laatste naam zou bij ons dan weer Been zijn).