De Camper

DE FUT-BAK
Best wel een oneerbiedige naam, voor iets waar je zoveel plezier van hoopt te krijgen.
Maar een Fries wil graag “ Fut”  na de "Vut" , nietwaar en dat het een enorme bak is….. tja..
Na lang zoeken op Internet, wat een uitvinding, en diverse bezoeken aan zowel prive als zakelijke adressen bleek het vinden van een goede camper geen senicure. De ene nog goorder dan de ander, mensen wat kom je toch een enorme vieze en vooral  stinkende bakken tegen.
Nog steeds waren we bezig toe zoeken naar een zgn. Halfintegraal, voor de leken onder ons, dit is een BusCamper met achterop het  leefgedeelte, met zo’ n bobbel,  dat is een Alkoof, maar dan ietsje platter. Eigenlijk sloegen we de Integraal steeds over, veel te groot en je zit zo te kijk. In Sleeswich waren we al eens in een Hymer integraal wezen kijken, prachtig ruim, veel licht en zeer praktisch ingericht , maar wel heel groot, niks voor ons ook, en Ali vond die grote ruimte voor de stoelen ook een beetje dom eruit zien, en je ded er niks mee. Het praktische bezwaar van alle Half integraal Campers was voor mij de hoogte van het raam, steeds meer kwam ik erachter dat ik steeds tegen de bovenrand van de ruit aankeek, ook in splinternieuwe camper kwam ik dit tegen. Je moet je voorstellen dat je voor een Stoplicht staat en dan met je kin op het stuur naar boven moet turen om te kijken of ie op groen springt, of ander sta je daar een paar uur…. Ook heel vaak kwam Ali niet met har voeten op de grond, echt waar, of zat ze met haar knieen tegen de voorkant omdate er een kast achter de bijrijderstoel was geplaatst.
Deze klachten deponeerden we bij een verkoper, waar we voor de zoveelste keer tegen deze bezwaren aanliepen.  Hij troonde ons mee naar een enorme Frankia Integraal. Veel te groot voor ons natuurlijk tot hij ons vroeg te schatten hoe lang het voertuig was.  Minimaal 7 m tot 7.50 m  was onze gedachte. 6.15 m was de ontnuchterende mededeling. We wilden het eerst nameten voor we hem geloofden. Veel icht, veel ruimte, overal stahoogte, en een grote rondzit achter waar een (vast) bed van gemaakt kon worden.  Het was dat hij ver boven onze begroting zat, maar de twijvel over een Integraal was weggenomen. Toen ook nog eens het Hefbed boven de bestuurderplaats naar beneden kwam, was Ali helemaal om. Ideaal voor de kleinkinderen, konden dan ook mooi mee, en normaal had je er geen enkele last mee. Dat het bed helemaal naar beneden EN naarvoren schoof, precies in die veel te grote ruimte voor de bestuurder en bijrijder…. Was koren op Ali’ s molen .. en een uitzicht “ Panoramische blik op Europa” zou een reclame slogan kunnen luiden.
Maar ja, veel te duur dus jammer… is zoiets ook 2e hands te verkrijgen? Was de logische vraag aan de verkoper, nee dit was het nieuwste model  van Frankia.
De zoektocht  werd voortgezet, maar nu ook naar Integraal,  een andere wereld scheen aangeboord te zijn,  schitterende campers, maar allemaal ook een tikkie duurder, vooral de Hymer’s sprongen eruit. Maar als we de verhalen mochten geloven was dat ook van uitzonderlijke kwaliteit. Nu moet ik zeggen, dat ik op diverse beurzen regelmatig het gevoel had niet te hard de deurtjesen kastjes  open en dicht te doen, omdat ander de boel zou stuk gaan, ook hield ik een aantal keren, het is echt, het knopje in handen van een bovenkastje van ee nieuwe camper.  
Op een dag vond ik een Hymer 574 vlak in de buurt van Groningen op het Internet, na eerst zelf een kijkje te hebben genomen gingen we samen kijken. Helemaal te gek, eigenlijk kwam de Frankia- ervaring weer naar boven, maar nu met een vast bed achterin. 
Wat Ali heel erg aansprak was de aparte wasgelegenheid buiten de gecombineerde douce- toiletruimte. Die is altijd een beetje(boel) krap uitgevallen, maar wie klaagt daarover nietwaar. Dit was DE ideale oplossing, in een toch al dode hoek een prachtige wabak met ronde kast voor de benodigde toiletspullen  en een grote spiegel. Het hefbed maakte het plaatje compleet. Alleen was deze uit 2002 en eigenlijk weer boven budget, maar de toon oftewel het type was gezet. Dus Hymer 574 , DAT werd em!.. 
20 November 2007 Hij is er.
Hymer B 574 Typenr. 10001616 2800 JTD 90 kW 60.000 KM
Werkelijk een plaatje, alles erop en eraan, Satelite Navigatie, Cruise Controle, Airco, de hele kluit.