woensdag 9 maart 2022

Rio Mar 14

 De kogel is door de kerk. Laat ik dit nog even een beetje nuanceren, er is een kogel richting de kerk  afgeschoten! 

Maar ik begin even bij het begin van deze, overigens zonnige, dag.

Terwijl we, na het ontbijt, van onze koffie genieten en de laatste nieuwsberichten op de televisie volgen, knalt opeens de volledige stroomvoorziening eraf. Ik verifieer eerst bij de Duitse buren of ze nog stroom hebben. Maar mevrouw vindt het klaarblijkelijk niet interessant, ze hebben "Solar auf dem Dach". Er volgt een hele uiteenzetting van hun reizen in Afrika, waar ze ook een losse "Solar" hebben gebruikt.  Dan maar naar de Franse buren. Daar is zojuist de grote handwas achter de rug en wordt het overtollige water via de uitloop geloosd. "Elektricité", ja mijn  Frans is "Terible". De onnozelheid straalt van meneer's gezicht af! 

Nu had ik bij zijn aankomst deze "Handige Harry"  al geobserveerd. Zo was hij in de weer met zijn enorme elektriciteits-haspel. Hiermee was hij aan het slepen in plaats van de haspel een stukje af te rollen en daarmee naar de stekkerdoos te gaan. Nee meneer prevaleerde dit met de hele haspel te doen. Dit ook achter ons tentje langs, waarbij hij de haspel met een wijde boog over de heg gooide. 

Ik kwam dus niet verder en vroeg bij de receptie om hulp. De jongeman kwam langs, haalde wat schakelaars over en concludeerde dit is "Kortsluiting". Wie was er het laatst gekomen? Tja de Fransoos.

Resoluut wordt de stekker uit de camper verwijderd en in de meterkast de schakelaar weer overgehaald. Probleem opgelost! Wat blijkt, meneer heeft de haspel onder de water-uitloop van de camper gelegd, want daar kwam op dat moment geen water uit, toch? Maar mevrouw heeft het overtollige water van haar handwas weggespoeld en daar kan zo'n haspel niet tegen! Trouwens, een niet geheel afgerolde haspel kan door de lopende stroom gloeiend heet worden, dus daar krijgt meneer ook nog wel eens problemen mee. Maar ik kan het hem niet aan het verstand peuteren.

Met angst en beven gaan we boodschappen doen in El Verger, want ondanks dat hij de opdracht krijgt de haspel in de zon te laten drogen, wat hem in het Spaans wordt toegevoegd, vertrouw ik het "voor geen cent".

Bij terugkomst is er nog steeds stroom, hoera, de koelkast is niet ontdooid! Duits, Engels en een beetje Spaans, zo nu en dan, maar ik ga echt de mist in met Frans, toch maar eens ophalen.

Het is heerlijk zonnig weer, dus denk je, nu lekker in de zon met een frisse Hefe Weitzen, maar niets is minder waar. Hoofd-camperdak heeft andere plannen. Op deze foto is te zien dat er een Hazelaar achter ons staat.

Je weet wel met van die gele wurmen. Nou, die laten gele troep achter op je dak en dat is onacceptabel, volgens Hoofd-schoondak.

Ik regel een ladder bij de klusjesman Louis. Laat ik zeggen: ik pak een ladder bij Louis vandaan en dan kunnen we aan de slag.

Ik heb het idee, dat dit een prelude is van ons vertrek, maar waar naartoe?