maandag 21 maart 2022

Noorbeek 6

 


Gisteravond, laat, bereikt ons het bericht dat Piet Paulusma is overleden. Het houdt me de hele nacht bezig! In mijn werkzame leven bij Radio Noord heb ik ontelbare keren, in de vroege ochtend, met hem gebeld omdat hij het weerbericht verzorgde voor Radio Noord. Ik weet nog dat het mij werd verboden om Fries met hem te praten, voorafgaande aan de uitzending, omdat Piet het weer dan ook bij Radio Noord in het Fries deed. Daar waren ze daar in het Grunningse niet zo blij mee. Piet was ook niet te beroerd om een privé weerbericht te geven. Ik belde hem eens, toen we nog zeilden, vanaf het Duitse Wad, of het vertrouwd was het Wad op de gaan. Even later belde hij terug, we konden rustig gaan varen.

Rust in vrede Piet.

Vandaag gaat het naar de Lidl in Eijsden, een kleine 10 kilometer ten Westen van Noorbeek. Ach, 10 kilometer, wat stelt het voor.

Het wordt avontuurlijker dan we verwachten en het duurt ook iets langer..... Ten eerste passeren we de ene grenspaal na de andere, want het parcours slingert zich tussen Nederland en België door.

Hier houdt de weg op weg te zijn en verandert in een pad met dik grind, wat steeds steiler naar beneden gaat.

We belanden op een kruising, waar geen enkele bewegwijzering staat, dus raadpleeg ik mijn vertrouwde mobieltje. Geen ontvangst! We zijn genoodzaakt een ouder Belgisch stel de weg te vragen. Die raadplegen op hun beurt het knooppunt programma op hun mobiel en krijgen we de knooppunten naar Eijsden door.

Totdat we uiteindelijk in het Belgische plaatsje Voeren belanden. Hier stoppen de knooppunten kennelijk, want niet één nummer komt overeen met ons lijstje. We zijn verdwaald, maar wat is het hier mooi!

Opeens realiseer ik mij dat ik mijn roaming heb uitgezet, omdat we zo dicht tegen de Belgische grens zitten en we niet per ongeluk op een buitenlandse paal aan het data slurpen zijn.

"Wie in mij gelooft, zal eeuwig leven" staat er op dit bordje onder het kruis te lezen. Nu weet ik uit de roman "Niemand is onsterfelijk" van Simone de Beauvoir dat dit, op den duur,  helemaal niet zo prettig is.

Uiteindelijk bereiken we de Lidl in Eijsden en kunnen we inkopen doen. Daarna genieten we op een zonovergoten terras van Grandcafe Paternoster van een heerlijk Broodje Brie. Het is 21 graden, wie doet je wat. Gekscherend roep ik: "Je zal maar in Spanje zitten". Tja, want daar regent het nu onophoudelijk!


Terug nemen we een iets meer geciviliseerde route, zonder grind en steile hellingen, waar we een hek tegenkomen met allerlei fluitketels op stokken. Toch maar eens uitzoeken wat dit te beteken heeft.