zaterdag 6 juni 2015

Schobüll 4

Het eindigen op -büll van vele plaatsnamen stamt uit de zogenaamde “Friesichen Sprache” het Ost-Fries dus. En eigenlijk betekent het niets anders dan Wonen of Gemeenschap. Er bestaan wel 150 plaatsen of dorpjes die op –büll eindigen en natuurlijk liggen die allemaal in “Nord-Friesland”. Op onze fietstocht van vandaag hebben we redelijk last van de harde frisse wind. Ik merk al vrij snel dat ik oorpijn ontwikkel, dus houdt Ali het voor vandaag bij een klein ritje door de pittoreske Büllen.

IMG_20150606_130020 (800x600)

Onderweg komen we langs een bos waar kennelijk een storm heeft huisgehouden, want op het bordje, links boven, staat “Am Walde”, maar dat ligt eigenlijk ter ziele, naast het bordje.

IMG_20150606_125850 (800x600)

Ook even verderop, het paadje af, blijft er niet veel over van het eens zo majestueuze “Wald”. De eens zo grootse sparren staan nu, schouder aan schouder, uit te huilen over hun vergane glorie.

In Hattstedt stuiten we op een gesloten kerkdeur van de Maria Kirche. Dan “vernuveren” we ons wel met de grote aantallen graven, rondom de kerk.

IMG_20150606_131431 (600x800)

Ali raakt geboeid door een grafsteen met een geschiedenis over een familie die bij de grote vloed in 1756 is verdronken. De afbeelding stelt de “Schimmelreiter” voor. Ik verdiep me in de verscheidenheid van de diverse grafstenen, die allemaal een andere betekenis schijnen te hebben.

Ik had een foto moeten maken van de uitleg, nu ben ik het kwijt en op Internet niks te vinden.

Tot morgen, ofzo…….