woensdag 24 juni 2015

Jevenstedt 1 NOK

95 km staat er op het programma voor vandaag, want Ali heeft een camperplek oftewel “Stellplatz Schachtholm” aan het NOK uitgezocht.

SAM_8981 (800x600)

Dit is ons uitzicht op het Noord- Oostzee kanaal. Het grappige is dat enkele campers met de rug naar het kanaal staan. De reden ligt erin dat  deze camperplek ook aan een vliegveldje ligt en voor sommigen ligt daar hun interesse.

Het Noord-Oostzeekanaal of Kielerkanaal (Duits: Nord-Ostsee-Kanal, afgekort: NOK) vormt de verbinding tussen de Noordzee en de Oostzee. Het behoort tot de drukst bevaren kanalen in de wereld. Het kanaal doorsnijdt de Duitse deelstaat Sleeswijk-Holstein met als, voor ons, beginpunt Brunsbüttel aan de Elbemonding en tot het noordoostelijk gelegen Kiel, een afstand van 96,8 kilometer. Schepen die varen van de Oostzee naar de Noordzee, of omgekeerd, hoeven nu niet de reis om Denemarken te maken. Een schip, dat vaart tussen de haven van Rotterdam naar het Poolse Stettin, kan zo de reis met iets meer dan 325 kilometer bekorten. Door de economische groei van de Baltische landen en Rusland groeide de scheepvaartlading in dit kanaal van 48 miljoen ton in 1996 naar 150 miljoen ton in 2013. In de jaren 2007 en 2008 was er sprake van een piek in het verkeer; nadien zijn de vervoersstromen gedaald mede door de aanhoudende lage economische groei in Europa.

Jaar      Aantal schepen   Vervoerde lading (ton)     Bruto tonnage (ton)

1996      37 055                     47,9 miljoen                           68,5 miljoen

2000      38 377                      57,9 miljoen                          95,1 miljoen

2005      42 552                      88,2 miljoen                          138,7 miljoen

2008      42 811                      105,9 miljoen                        175,2 miljoen

2009      30 314                      70,5 miljoen                           115,9 miljoen

2013      31 079                      94,8 miljoen                           150,3 miljoen

Schwebefaehre-erst-spaeter-Weltkulturerbe_ArtikelQuer

Een markant punt aan het kanaal is de Rendsburger Hochbrücke bij Rendsburg met het daaraan hangende zweefveer.

Jarenlang zijn wij, met ons bootje, niet verder gekomen dan het laatste eiland op de Duitse Wadden namelijk Wangerooge. Gekscherend roep ik nog wel eens dat we 10 jaar bezig zijn geweest de Oostzee te bereiken en steeds bleven steken op Wangerooge. Maar we hebben ze zien staan, de mensen die in 4 weken naar de Oostzee op en neer  raasden. Met het “Mes in de bek” stonden ze op de punt van de steiger te wachten tot het ‘weer’ beter werd om de oversteek naar Brunsbutel te wagen. Om omgekeerd, als ze weer ‘naar hun werk’ moesten en het te hard waaide om ‘buitenom’ weer naar Nederland te stuiven.

We staan nu ‘relaxed’ aan het NOK en genieten van de passerende bootjes.

SAM_8979 (800x600)

De bodem trilt als er weer een ‘scheepje’ nadert, waarvan sommigen zelfs het licht een beetje weghalen.