donderdag 11 juni 2015

Bork Havn 3

Eerst maar even over gisteren toen ik vertelde over onze rondleiding in het Vikkingehavn Museum. De gids vertelde over de goden waaronder Thor de god van de donder. De hele nacht heb ik liggen woelen en prakkiseren omdat ik er mijn hele leven ervan uit ben gegaan dat Donar de god van de donder was. Na raadpleging van diverse geleerden zijn we tot de volgende conclusie gekomen. De (Ost)Friese benaming voor ‘Donder’ (Donar)  is ‘Tonner’, daarvan afgeleid is de naam Thor ontstaan. Dus Thor is Donar en omgekeerd. Ik kan weer rustig slapen.

Vandaag is door de reisleiding een fietstocht uitgestippeld, die ons 15 km lang, langs het Ringkobing Fjord leidt. Nu is in mijn verbeelding een Fjord een diep in het land doorlopend water met aan weerzijden hoge rotsen.

IMG_6534 (640x360)

Maar dit is het Deense Fjord landschap, een wijds uitzicht over de gehele omgeving. Ook mooi natuurlijk, maar beduidend ‘anders’ dan ik had verwacht. Het is fris, de zon laat zich niet zien en het waait. Het pad bestaat uit grind, hier en daar is het grind vers opgebracht en dan wordt het lastig fietsen. En dat 15 km heen en weer 15 km terug, want op het eind van de rit is er een piepklein stukje asfalt,….. yeaaaa!

IMG_6573 (640x360)

In Nederland begint zich een milieuramp te voltrekken, omdat er duizenden plezier vaartuigen, onbeheerd in de havens achterblijven en niet meer worden onderhouden, met alle gevolgen van dien. Maar hier kunnen ze er ook wat van, langs de gehele route liggen diverse bootjes ongebruikt, vaak in een deplorabele staat.

IMG_6544 (640x360)

Dit is de outfit voor vandaag, dikke jas aan, hoofdband om, zonnebril tegen de koude wind en  handschoenen aan. Hier bij een tafeltje vol met Hajemmelavet Syltetoj, wat zoveel betekent als ‘zelf gemaakte confituur’. Als we onze keuze aan het bepalen zijn komt de eigenaar met een drietal potjes aanzetten, “om uit te proberen”. Voor 15 Kronen (2 euro) hebben we een pot heerlijke Orange Likor. (met een streepje door de O)

IMG_6537 (640x360) IMG_6538 (640x360) 

Het haventje van Hemmet, te schetig voor woorden, met kleine huisjes, die in de zomer worden gebruikt en namen dragen van de eigenaars, zoals Bjorn & Hilda, of Chris & Anika etc.

IMG_6554 (640x360)

Wat is een fietstocht zonder het bezichtigen van een kerkje? Juist,…….  maar wat is het een beeldig kerkje. Deze “Lonborg Kirche” staat bekend om zijn ‘Kalk schilderijen, is gebouwd in Gotische stijl en uit de 14e eeuw, lezen we op de beschrijving. Ik raak even in de war als ik met grote letters 1751 op de kerktoren zie prijken.

IMG_6564 (640x360)

IMG_6561 (360x640) IMG_6562 (640x360)

Let vooral ook even op het doodshoofd met de slangen die uit de oogkassen komen.

IMG_6571 (640x360)

Vanachter de kerk hebben we een prachtig uitzicht over de vallei van de  rivier de Skjern.