zaterdag 20 juni 2015

Jelling 1 (Fårup Sø Camping)

Tegen alle verwachtingen in wordt het een prachtige zonnige dag. De wekker op half negen, want het gaat vandaag eerst naar het Moesgård Museum voor de tentoonstelling van de Terracotta Army van de Eerste Keizer van China.

Het Moesgård Museum bevindt zich op het landgoed Moesgård in Højbjerg, een voorstad van Aarhus. Het is zowel een regionaal museum, een speciaal museum voor archeologie en etnografie. Nu even de tanden op elkaar en stug doorlezen, dan mag je het daarna weer vergeten. Het museum werkt samen met het Instituut voor Prehistorische-, Middeleeuwse- en Renaissance archeologie, etnografie en antropologie aan de universiteit van Aarhus.

Waarom deze voor jullie zinloze informatie? Nou, toen we eergisteren in de bus, weer vanuit Aarhus naar de camping reden kwamen we over het Universiteitsterrein. Dit Universiteitsterrein is zo verschrikkelijk groot en uitgebreid, dat het je duizelt. Om een voorbeeld te geven, ‘ons’ Academisch ziekenhuis past ongeveer 3 x in het Academisch Ziekenhuis van Aarhus. 5 bushaltes passeerden we, met de ingangen 1 t/m 3 tot aan ingang 12 t/m 15. En neem van mij aan, die haltes liggen redelijk ver van elkaar verwijderd.

Om 10 uur gaat het museum open en dus willen we op tijd zijn. Als we aankomen staan er al drommen mensen voor de deur te wachten. Ali sluit achteraan, wat mij verbaast, want normaliter is zij diegene die er niet vies van is om vooraan te kijken of het daar ook zo druk is. Vandaag neem ik dus die taak maar op mij en allerlei mensen vriendelijk groetend onderweg naar voren,  sta ik plotseling voor de glazen deur, die direct daarna wordt geopend. We kunnen als tweede een kaartje bemachtigen. Een vriendelijk meisje aan het poortje, meldt mij, dat als we nu de tentoonstelling binnen gaan, we de eersten zijn en rustig de tijd hebben om foto’s te maken.

IMG_6710 (800x450)

De titel van de tentoonstelling is "De eerste keizer van China’s Terracotta Warriors". Als de eerste keizer van China (221 v.Chr. - 206 v.Chr.) zal Qin Shi Huang  de zeven staten, die jaren opgesplitst zijn, verenigen. De prijs die de bevolking daarvoor moet betalen is hoog, want de zeer tirannieke keizer kent geen enkele genade.

IMG_6715 (450x800) IMG_6714 (450x800) 

  Met hem nam keizer Qin in zijn graf,onder andere, een leger van 8.000 “full-scale” terracotta krijgers mee. Het is fascinerend, jezelf te beseffen, dat ruim 700.000 werkers bezig zijn geweest deze Terracotta krijgers te vervaardigen om mee te nemen in het ondergrondse grafpaleis van de keizer.

IMG_6718 (800x450)
Als ik aan hetzelfde vriendelijke meisje vraag waar ‘het leger’ staat opgesteld, zoals in Assen het geval was, kijkt ze een beetje beteuterd. “Nee, dit is alles wat ze hebben”, “maar wat zij heel mooi vindt,… “ en ze wijst me. “Waarom is dat zo mooi”vraag ik. “Omdat het Deens is!” zegt ze met een alleraardigste lach.  We lopen naar beneden en komen in een feeërieke verlichte ruimte binnen en hier ligt hij dan de Man van Grauballe,

bogman

het best bewaarde veenlijk ter wereld. Verder bevat de collectie zeven lokale runen stenen.

IMG_6745 (450x800)

Tot mijn verbijstering kom ik langs Stephen Hawking in zijn rolstoel, die zit te luisteren naar een uitleg van een gids, over de evolutie van de mens. Pas als ik me realiseer dat hij nooit hier de trappen op zou kunnen dringt het tot mij door. Dit is een ”wassen beeld”. Griezelig echt en in deze omgeving zeker op zijn plaats.

IMG_6739 (450x800) IMG_6740 (450x800)

Het wordt mij nog duidelijker als ik even verderop deze gereconstrueerde mensen uit  vroeger tijd tegen kom. Van ‘Bosjesman tot Geleerde’, het plaatje is weer compleet.

Een indrukwekkende ervaring kun je het bezoek aan Moesgård Museum wel noemen en niet in de laatste plaats als je naar de vorm van het gebouw kijkt.

Moesgaard museum 2

Morgen gaat het, bij leven en welzijn, naar de runenstenen van Jelling. De runenstenen werden samen met de grafheuvels en kerk van Jelling in 1994 op de Wereld erfgoedlijst van UNESCO geplaatst.