zaterdag 25 mei 2024

Villeneuve les Beziers 2

Het belooft een prachtige dag te worden, want het is a) mooi weer en b) de strijd om de Pole position in Monaco wordt een ware thriller. I Love It!

Wij stappen vanmorgen op de fiets om Beziers te bezoeken. Door Béziers stromen de Orb en het Canal du Midi en pal langs die laatste fietsen wij de 7 kilometer naar Beziers. Dit kanaal is ontworpen en gegraven door, natuurlijk geholpen door nog een paar mannetjes, Pierre-Paul Riquet. Zijn standbeeld komen we pontificaal tegen op de markt van nog het echte brocante. Niet die enorme troep die we in El Verger tegenkomen. Nee, mooi spul uit "den ouden Doos."





Vanaf dit standbeeld wandelen we rechtstreeks, over de brocante markt, richting het Theatre le Municipal.


We kunnen rustig stellen, dat Beziers een bijzondere mooie stad is, met prachtige gebouwen en waanzinnig mooie smalle straten. Bij de foto rechtsboven, zo'n smal straatje, word ik, terwijl ik de foto zal nemen, gepasseerd door een heerschap. Als ik nog steeds met mijn fototoestel in aanslag sta, roept zijn vriendin hem in paniek terug.... foto, foto... roept ze een paar keer. Kennelijk had meneer hoge nood en dacht Ah ha, een smal straatje... maar in dit geval was zijn geval op de eeuwige plaat vastgelegd. Hij keert dan ook op zijn schreden terug.

Geen kerk vandaag? Ik hoor jullie denken.... wat denk jezelf..


Eigenlijk is het niet een echte kerk, volgens Ali, want het is een Chapelle des Penitents. (en vergeet die laatste T even niet bij het opzoeken.)

Ik probeer Ali wijs te maken, dat dit in vroeger tijden mensen waren, die zich nooit wasten en daarom Penitents genoemd werden, waar weer het woord Penetrant van is afgeleid.

Maar eigenlijk is  Chapelle Des Penitents, de Kapel der Berouwvolle.

Nu gaan we racen.