woensdag 22 mei 2019

Amboise 3

Gisteren eindigde ik met een mooie vrouw. Laat ik nu beginnen met de, door velen beschouwd als, mooiste vrouw, geschilderd door Leonardo da Vinci. Vandaag gaat het namelijk naar Le Cháteau du Clos Lucé - Parc Leonardo da Vinci.
Inderdaad een hele mond vol, maar het is het huis van Leonardo, waar hij zijn laatste 3 levensjaren doorbracht, met daaromheen een park met een deel van zijn uitvindingen.

Leonardo da Vinci was een architect, uitvinder, ingenieur, filosoof, natuurkundige, scheikundige, anatomist, beeldhouwer, schrijver, schilder en componist. 

Als we het huis binnen gaan moeten we eerst naar boven, waar de verschillende kamers zijn ingericht. Mij valt onmiddellijk op, dat een uitvinder wel een iets breder trapje had kunnen uitvinden.
Nu komt voor mij de meest moeilijke taak, namelijk uit ruim honderd foto's een paar te kiezen. Ik kan hier moeilijk alle afbeeldingen van zijn uitvindingen plaatsen.
Een gek weetje is, dat Leonardo linkshandig was en zijn hele leven in spiegelschrift heeft geschreven.

Leonardo da Vinci tekende bijvoorbeeld het ideale menselijk (mannelijke) lichaam gebaseerd op een Pentagon. Ik denk dat iedereen dit plaatje weleens heeft gezien. (Let op het spiegelschrift).

Hier de door Da Vinci uitgevonden fiets en de aandrijving van een auto.

In zijn werkkamer hangen een paar "schetsjes" bedoeld als voorstudie op een later meesterwerk.

Het is allemaal een beetje overweldigend en bijna niet te bevatten, hoe deze man zijn gedachten moeten zijn geweest. Bruggen, kanonnen, heimachines, katapulten, kruisboog, boekdrukpersen. Van al deze dingen, die hij heeft bedacht, is hier wel een miniatuur van opgesteld. En dan is dit alleen nog maar binnen. (De 40 andere foto's plaats ik maar niet). Ik ben er mij van bewust, dat ik Leonardo da Vinci en dit bezoek absoluut te kort doe in deze blog, maar het is zoveel en uitgebreid dat het ondoenlijk is alles samen te vatten.

In de prachtige botanische tuin zijn diverse uitvindingen levensgroot opgesteld.

Bijvoorbeeld deze brug, die wel de eerste draaibrug moet zijn en uitgevonden door Leonardo.

Naar aanleiding van een tekening van Da Vinci is deze zogenaamde ""Tred Mill" nagebouwd.

Bij al deze bijna onnavolgbare geesteskracht, wat bij mij een geestelijke overstroming tot gevolg heeft, is het soms even tijd voor een contemplatie en waar kan dit dan beter, dan bij deze feeërieke vijver.

Vanmiddag stappen we op de fiets om een stuk langs de Loire te gaan fietsen. Toen we gisteren bij het "Bureau de Toerisme" naar fietskaarten informeerden, viel de oogst een beetje tegen. "We zitten op de grens van het Arrondissement", kregen we te horen, "dus onze kaart is wat beperkt." Tja, daar gaat je plan om lekker relaxed langs de Loire te fietsen.

Maar we kennen onderhand Hoofd-fietsroutes, dus we vertrekken toch! Weer valt mijn oog op het prachtige Chateau en is dit een mooi begin van onze fietstocht.

Op dit soort doorkijkjes worden we getrakteerd, op deze werkelijk prachtige fietsroute. "Wat een rust hier!" ontsnapt aan de verbaasde routebaas. Ze heeft het nog niet uitgesproken, of we ontmoeten een stel tegenliggers. Eigenlijk verwacht je hordes mensen, toch?

Door de meest pittoreske dorpjes, voert onze route. Opeens ontdek ik een rij huizen die deels in de bergen zijn uitgegraven en gebouwd.

Kennelijk zijn de bewoners hier van het drinken van koffie afgestapt en hebben ze alle koffiekannen als versiering op deze muur aangebracht.

Op de terugweg komen we langs een zeer oud kerkje, waar de deur van open staat. Tja, probeer dan Hoofd-kerkbezoek nog maar eens tegen te houden.

  Een prachtig mooi kerkje met uitzonderlijk mooie muurschilderingen, maar waar de vernieuwingen van de bankjes niet konden uitblijven.

In een hoekje van het oude kerkje vind ik nog een origineel kerkbankje, wat aangeeft dat het misschien wel verstandig is geweest een vernieuwing door te voeren.

In Amboise doen we nog een paar inkopen bij de Carrefour. Terug op de camping genieten we nog een deel van de middag van het spectaculaire weer van de afgelopen dagen.