donderdag 16 mei 2019

Ambazac 1

Ja, ja, ik weet dat ik gisteren vertelde, dat we naar Limoges zouden gaan. Maar als ik gisteravond nog een beetje op Google-maps zit te fröbelen en de camping in Limoges opzoek, zie ik tot mijn verbijstering, dat er staat dat deze permanent gesloten is. Dus ligt er een schone taak voor Hoofd-campings om een nieuw doel te zoeken. Dat wordt gevonden in Ambazac en wel camping L'Ecrin Nature.
Kwart voor negen rijden we van de camping af en precies om negen uur kunnen we bij Leclerc tanken en inkopen doen.

Tegenover de Leclerc is een soort museum gemaakt met werktuigen, die in de omgeving worden gebruikt.

Op het eerste gezicht zou ik zeggen, dat het de functie heeft van het persen van...... tja, wat.
Maar goed Ambazac ligt voor ons en is het nieuwe doel. De hele route gaat via de A20, tenminste, zo hebben we dat uitgezocht. Maar als we het stadje uitrijden en de A20 willen volgen, zien we dat dit een Peage (tolweg) is. Zowel TomTom als Sygic-camper zijn ingesteld op "Tolwegen vermijden" en nu schijnen we alsnog daarop te belanden? Nee dus, want wat blijkt. We rijden de D820 tot Belveyre. Precies in dit stadje eindigt de A20 als tolweg en is deze weg, tot Limoges, tolvrij.

  Maar wij moeten eerst nog een stukje de bergen in, of er dwars doorheen, ook mooi.

"Weinig koeien staan hier eigenlijk" hoor ik Hoofd-vegetatie zeggen. Terwijl ze dit zegt ontdek ik in het dal een koppel "rode" koeien. "Ja, ik heb ze, misschien wel een beetje ver weg" is de reactie van Hoofd-fotografie. "Hier nog meer" roep ik als ik een groep "kunstkoeien" zie staan. Ze knipt, "die zijn niet echt!", "Nee, maar wel koeien".

Glooiend, zo mag het landschap hier in de "Haute Vienne" wel genoemd worden. Hier is de stijging duidelijk waarneembaar, maar er zijn momenten dat het lijkt alsof de camper zijn vermogen verliest. De camper gaat steeds langzamer rijden en ik moet terugschakelen. In de wielerwereld noem je dat een "vals plat". (Zal wel Belgisch zijn.)

De camping is, wat ze noemen, een terrassen camping, met een uitzicht op Etang de Jonas. Ik kan er maar niet achter komen wat een Etang nu precies is. De één zegt een "vijver", weer een ander zegt een "groot meer". Het meer ontstaat door de aanvoer van twee beken en beslaat een oppervlakte van 27 hectare.
                    Van boven af kijken we op het meer uit.
Een deel van het uitzicht wordt belemmerd door een bloeiende brem. Maar ja, wat kun je er nu op tegen hebben als een bloeiende brem deels je uitzicht belemmerd?