dinsdag 21 mei 2019

Amboise 2

                              Chateau Royal d'Amboise

79 kastelen zijn er langs de rivier de Loire te bewonderen en gister bezoeken we het eerste. We kunnen ons om half twee inschrijven op de camping en daarna wandelen we het prachtige stadje in.
Als we langs de rivier lopen stuiten we op dit enorme beeld van Leonard de Vinci. Hoofd-anatomy heeft onmiddellijk een opmerking over Leonard zijn mannelijkheid. Ik moet zeggen dat het mij ook een beetje tegenvalt, tenminste in verhouding met de rest van zijn lichaamsbouw. Wat wel opvalt is de heldere bronskleur, wat aangeeft dat er dagelijks mensen zijn, die dit plekje even willen aanraken.

Het is een hele klim naar de ingang van het kasteel en eigenlijk ben ik er al weer klaar mee. Maar toch betalen we de forse entree gelden, krijgen een Huawei tablet om de nek gehangen en de tocht door het kasteel kan beginnen.
Ik ga U de complete geschiedenis van het Chateau besparen, maar dat er een aantal zeer belangrijke koningen hebben gewoond wordt ons wel duidelijk. Het huis van Valois, waarvan de diverse koningen afstammen, is denk ik wel het meest bekende.

In het kleine kapelletje is een mevrouw, heel devoot, bezig een paar kaarsen aan te steken en die naast het graf van Leonard de Vinci te zetten. Die laatste is 500 jaar geleden in dit kasteel bijgezet.

Ik bewonder liever de prachtige brand-geschilderde ramen in het kapelletje.

Als we helemaal naar boven zijn geklauterd en over de kasteelmuur kijken, wordt ons een prachtig uitzicht over de Loire gegund.

Als ik mijn vermoeide ledematen even rust gun en geniet van het uitzicht op de tuin, verdwijnt Hoofd-geschiedenis in het hart van het kasteel.

Deze nachtelijke sponde werd gebruikt om te slapen, wat overigens volgens overlevering zittend werd gedaan.

Nu vraag ik mij af of dit zitje werkelijk uit de tijd van bijvoorbeeld Maria Stuart komt, want dat zou betekenen dat het 400 jaar oud is.
Nu heb ik bij Maria Stuart toch al een verwrongen beeld, omdat we de hele Netflix serie "Reign" hebben gekeken, waar het leven van Maria Stuart, Queen of Scots, op een alternatieve wijze is weergegeven.

Daar speelt natuurlijk ook de vertolking van Adelaide Kane, als Maria Stuart, een grote rol in.

Vanmiddag, is het plan, dat het naar "Cháteau de Clos Lucé" gaat, ook wel het huis van Leonardo da Vinci genoemd. Ja, ik weet het, eerder schreef ik Leonard de Vinci. Ik denk dat dat de Franse uitspraak is.

Voordat we vertrekken plegen we nog enkele telefoontjes naar Nederland, waar we de stand van zaken meekrijgen, maar ook de volgende anekdote.

"Tijdens een bezoek aan de tandarts krijgt een patiënt te horen dat hem een wortelkanaalbehandeling staat te wachten. Na het consult schrijft de assistente alvast de begroting/rekening uit. € 350 is de schade, waarbij de patiënt vraagt of hij voor dit bedrag ook een overnachting en een striptease ontvangt!"

Werkelijk waar mensen, ik heb het uit de eerste hand.

Morgen maar verder met het bezoek aan het huis van Leonardo da Vinci, waar hij op uitnodiging van Koning Frans I, in 1516 zijn intrek neemt.