maandag 29 mei 2017

Saint-Jean-Du-Corail 4

Deze natuurrijke omgeving leent zich uitermate voor het houden van dieren. Natuurlijk lopen hier een aantal poezen, een grote lieve hond rond en mogen de paarden ook niet ontbreken.DSCN5424 (800x450)

Hier zijn 2 van de 3 paarden te bewonderen, “omdat ze steeds te ver uitelkaar lopen” luidt de klaagzang van mijn fotografe.

DSCN5434 (800x450)

Maar van opgeven wil ze niet weten en dan ziet ze het drietal gebroederlijk naast elkaar staan, rent erop af en schiet dit “schattige” plaatje. Nu weet ik niet of je wel bij een ruin over gebroederlijk kan spreken, maar “you’f got the picture”.

Het is vandaag een beetje druilerig/regenachtig, dus de activiteiten beperken zich tot het volgen van Roland Garos, de tennis Grand Slam in Parijs.

IMG-20170529-WA0002 (800x449)

Maar op het moment dat de zon zich ook maar even laat zien, word ik naar buiten gedirigeerd om als trap- en stokhouder te fungeren, omdat mijn chef camper onderhoud het dak wil reinigen. Natuurlijk laat Ruby zich de kans niet ontglippen om  opnames van dit  schouwspel te maken. Gênant vindt ook Boeddha dit tafereel en heeft ons de rug toegekeerd.

Maar laat ik terugkeren naar mijn onderwerp, het houden van dieren. De twee bijenvolken, hier op het terrein, staan op het punt te gaan “zwermen”. Want ik laat mij door de bijenhouders vertellen, dat van natura een bijenvolk in de periode mei/juni gaat zwermen. De bijen kweken een aantal jonge koninginnen en de oude koningin vertrekt met een deel van de bijen. Zodra de jonge koninginnen uitkomen verlaten ook zij met een groep bijen de kast. Als de achtergebleven bijen vinden dat het volk te klein wordt, stopt het zwermen. Er blijft 1 jonge koningin in het volk. De andere jonge koninginnen, in de kast, worden gedood.DSCN5385 (800x450)

Op deze manier kan één volk zichzelf splitsen in meerdere volken. Elke zwerm zoekt een nieuw onderkomen. Zodra de zwerm uitgevlogen is, klonteren de bijen op een tijdelijke plek samen tot een tros. Vanuit de tros zoeken verkenners de omgeving af op zoek naar een geschikte nestplaats. Zo'n zwermtros kan enkele uren tot enkele dagen blijven hangen. Het geeft de bijenhouder (imker) de gelegenheid de zwerm te verplaatsen om ze naar zijn eigen nieuwe bijenkast onder te brengen. Vandaar dat op de foto ook 3 kasten staan en 1 korf. In de linkerkast zit een volk en in de korf zit een volk, dus blijven het spannende dagen voor onze “Imkers”.