maandag 8 mei 2017

La Rochelle 1

Op deze 8e mei vieren de Fransen: Fete de la Victoire, oftewel het feest van de overwinning, ook bekend onder de naam 'Le jour de la libération' (Bevrijdingsdag) of 'Wapenstilstand (l'armistice) van 1945'. Nationale feestdag.

Wij koersen aan op La Rochelle, een Franse havenstad aan de Atlantische Oceaan. Het is de hoofdstad van het departement Charente-Maritime. De stad is met het eiland Île de Ré verbonden door een 2,9 kilometer lange en beroemde tolbrug. De hele dag pieker ik me al suf, waarom ik La Rochelle in mijn geheugen heb. Dan ineens weet ik het. De Volvo Oceanrace heeft een aantal jaren hier een finish en vertrek gehad en wel in 97-98 en 2001/02. Deze data moest ik nog wel even opzoeken. Zo, nu eerst maar eens de rit hier naartoe.

 DSCN4972 (800x450)

Want het is, potjandriedubbeltjes, toch een partij mistig als we vertrekken.

DSCN4980 (800x450)

Maar, als het weer een beetje helder wordt, rijden we de goeie streek binnen om, met het hier geproduceerde vocht, het weer “onhelder” te laten worden.

Het is vandaag maar twee uurtje rijden en als je om negen uur vertrekt, ben je mooi op tijd op de volgende plek. Dus gaat het om twaalf uur, op de fiets, naar het centrum van La Rochelle. De juffrouw in de receptie belooft ons, dat de hele weg naar het centrum fietspad is. Nou, daar hebben wij in Nederland toch een heel ander beeld van, een fietspad bedoel ik. Hier staat op de weg een fietsje afgebeeld, die moet je dan wel delen met de auto’s die daar ook rijden, maar zeker ook die geparkeerd staan en wel pal op “onze” fietsroute. Komt bij, dat als er een plekje vrij is, je niet raar moet opkijken dat je bijkans van het “fietspad” wordt afgereden door een pief die pal voor je en juist “daar” wil parkeren. Het gekke is, je went er wel aan, want laten we wel wezen, wij Nederlanders denken ook maar al te vaak dat we met het eeuwige leven zijn gezegend als we op de fiets zitten.

DSCN4984 (800x450)

Als het lijkt op een kerk, als het ruikt als een kerk, dan moet het haast wel een kerk zijn, dus…… moeten we erin. Jammer, maar alle deuren zitten op slot.

DSCN4987 (800x450)

Deze prachtige binnenhaven van La Rochelle, met aan de ingang twee prachtige verdedigingstorens uit lang vervlogen tijden.

   DSCN4993 (450x800)                                  DSCN4990 (450x800)

1280px-La_Rochelle_Vieux-Port

De gehele stad is doordrenkt met geschiedenis en die loopt vanaf de 10 eeuw, want La Rochelle is toen gesticht en werd vanaf de twaalfde eeuw een belangrijke haven. Tot de vijftiende eeuw bleef La Rochelle de grootste haven aan de Atlantische kust. Er werd voornamelijk wijn en zout verhandeld.

Ik zie mijn jongste zoon alweer verzuchten, “komt ie weer met z’n geschiedenis”, dus ik zal voor vandaag er een punt achter zetten.

Morgen meer La Rochelle….