donderdag 18 februari 2016

Oliva, camping Rio-Mar 8

Time fly’s when you having Fun. We staan hier alweer een week te genieten. Een paar dagen geleden leek dat er niet op omdat ik toch wel een beetje gek werd van die harde wind.

Skew

Maar één probleem is opgelost want inmiddels staat er een 60 cm schoteltje naast de camper te “shinen”. Verbazingwekkend zo snel ik een Astra satelliet heb gevonden. Jammer genoeg de verkeerde, namelijk Astra 1, dus een krappe 5 graden naar het Oosten en een goede Skew, Whalla, beeld.

SAM_0442 (800x600)

Heerlijk weer is het, zeker om een lange wandeling langs de zee te maken. Natuurlijk zijn er van die stoere mannen die de zee ingaan, maar rillend van de kou er snel weer uitkomen. Maar als ze vergeten zijn er een filmpje van te maken, want dat moet tegenwoordig, is er altijd wel een stoere kerel die zich “opoffert” om nog één keer de zee in te rennen. Ik zeg “respect”, want de wind is nog best frisjes.

SAM_0450 (800x600) SAM_0447 (800x600)

De wandeling gaat naar camping Pepe, een kleine 2 km hier vandaan. Nu is Pepe de roepnaam van Spanjaarden die de naam “José” dragen. Hoe ze daar aan komen? Spanje is altijd een zeer Katholiek land geweest. De heilige Jozef (José)  was Jezus zijn pleegvader. In de Bijbel heet dat in het Latijns “pater putativus” (Spaans: padre putativo) . De initialen hiervan zijn PP (uitsprak: Pepe) In de loop van de tijd ging men alle mannen die José heten “Pepe” noemen. Je hebt er niks aan, maar ik vind het leuk om te weten.

Als we bij de camper terugkomen vraagt de verse Zeeuwse buurman of ik nog een loslopende fiets ben tegengekomen. Doorgaans ben ik niet zo traag van begrip, maar deze opmerking zie ik niet zo aankomen. Want wat blijkt, de elektrische fiets van mevrouw is zojuist gestolen. Na een eindje fietsen gaan ze, met hun hond, een paar minuutjes op het strand wandelen. Als ze terugkomen is de fiets verdwenen. Die van meneer staat er nog, want daaraan zit een karretje voor de hond, kennelijk iets lastiger om zo even mee te nemen.

Goede les, “Fietsen altijd aan elkaar en ergens aan vast.”