donderdag 18 april 2019

Benidorm 32

"Het paasweekend is zonovergoten en 's middags ligt de temperatuur veelal boven de 20 graden, mogelijk beleven we dan de eerste regionale zomerse dag van het jaar." Vergis U niet, dit is de verwachting voor Nederland. Hier in Spanje moeten we het doen met hooguit 16 graden en dan vergeet ik maar even de harde wind en de verwachte regen.
Ik hoor U denken, "daar begint ie weer met zijn harde wind!" Maar als de koelkast van onze Spaanse buurtjes omwaait, mag je spreken van harde wind, lijkt mij.

De, vannacht omgewaaide, koelkast wordt weer overeind gezet en de opgelopen schade geïnspecteerd. Dat valt zwaar tegen en er wordt besloten om deze langverwachte vakantie voor gezien te houden. Zeker als de komende 4 dagen het ook nog eens blijft regenen.
Oppakken en wegwezen is het devies en als we terugkomen van onze koffiestop zien we het troosteloze plekje met alleen nog de gehuurde koelkast, die is achter gebleven. Ik vind het sneu.

Nu kan ik natuurlijk, zeker gezien de tijd van het jaar, een verhaal ophangen, dat ze in Spanje over water kunnen lopen, maar de Skibaan is open. Er zijn al een paar "Diehards" die daar gebruik van maken. Let op, de watertemperatuur is nog laag en de buitentemperatuur is ook niet hoog. Stoer dus.

Wij doen een rondje inkopen. Allereerst Vera Cruz, waar we mijn witbiervoorraad op peil brengen. Dan gaat het naar de Lidl in Albir, 6 km verderop. Ondanks, of misschien dankzij, de wind is de rit ernaar toe een cadeautje. De heerlijke geur van de sinaasappelbloesem maakt het alsnog een feest. Na de Lidl gaat het naar de "Content", oftewel de "Nederlandse" winkel. Aansluitend zullen en moeten we ook nog naar de onlangs verbouwde Mercadona. Ik blijf bij de fietsen, aangezien die afgeladen zijn met de boodschappen. Het aanleiding geven tot proletarisch winkelen is verboden, ook in Spanje. Ik ontdek iets wat ik fenomenaal vind. De karretjes zijn gratis. Je hoeft geen geld in te werpen en ik vroeg me af hoe ze die karretjes bij de winkel houden. Nou, daar kom ik achter als een stel jongelui met hun karretje het terrein willen verlaten. Het ding blokkeert als een onwillige ezel. Ze stuiteren bijkans over de boodschappenkar heen.

Als ik Hoofd-inkopen vraag "even naar de stoep te rijden" ervaart ze deze ingenieuze installatie aan den lijve en heb ik een foto van het gebeuren.