zondag 14 april 2019

Benidorm 28

Max Verstappen eindigde op de 4e plaats in de F1 race in China. De race begint om even over achten en duurt twee uur. Voor Hoofd-marktbezoek de ideale tijdspanne om solo de markt over te kunnen. Geen rekening hoeven houden met een man, die vindt dat het of te langzaam gaat, of het te druk vindt. Ze vertrekt rond kwart voor tien en even voor half elf meld ik me, na de race, aan de kop van de markt. Hoofd-markt heeft iets te lang getreuzeld met vertrek, want nu moet ze eigenlijk nog 3 straatjes. Maar ze vervrouwt zich en we vertrekken richting boulevard.

Vertelde ik gisteren dat het aantal "gekkies" uit Engeland is gestegen, met dit mooie weer lijkt het nog erger te worden. Nu luidt het toelatingsbeleid van TorreLevante als volgt: Je bent netjes gekleed en een ontbloot bovenlijf wordt niet getolereerd.
Als deze jongeman, in zijn vrijgezellen outfit, TorreLevante nadert, om iets te gaan drinken, vrees ik voor hem met grote vreze. "Die komt nooit binnen", denk ik bij mezelf. Maar de "Hanenkam" gaat af en hij meldt zich bij "Mister Pol" de kelner van dienst. Het rokje is even een punt, maar hij mag, met zijn 3 kornuiten, naar binnen. Het moet gezegd, ze gedragen zich voorbeeldig.
Dat kan niet gezegd van Hoofd-grappen. Haar lach buldert regelmatig over het terras. Riky zit op haar praatstoel en dat is geen onverdeeld genoegen. Het Brabants geeft een extra cachet aan het vertelde verhaal. Verhalen, gelardeerd met uitspraken als "Van z'n eigen gevallen", krijgen een eigen lading. Vandaar de vaak bulderende lach van de luisteraar.
Vanavond gaat er, gezamenlijk met Annie en Teus, gegeten worden bij de Roemeen in Albir. Het zal ook daar wel weer onrustig worden.

Ik geniet vanmiddag van de wielerwedstrijd Parijs-Roubaix, waar 95 km van 265 km over kasseien gereden moet worden.

De Belg Wout van Aert, van de Nederlandse Jumbo ploeg, is de grote favoriet en  kanshebber, vandaar dat ik op de Belgische televisie afstem en deze koers volg.
Nu we het toch over gekke uitspraken hebben, daar kunnen de Belgen ook wat mee. Wat te denken van "de koplopers op de rug kunnen spugen", of " vooral niet paniekeren op de kasseien", of "eerst andermans bord leeg eten". Het blijft een mooie taal, dat Belgisch. Het mooiste vind ik toch wel "Gedepanneerd geraken". Ze bedoelen dan, dat de "Panne" (pech) verholpen wordt of is.

Pff, de temperatuur stijgt hier in de schaduw, langzaam naar de 23 graden, in de camper loopt het nu naar de 30 graden.