vrijdag 26 april 2024

Rio-Mar 37

 

Gisteren voltrok zich een drama, nee, ik bedoel niet de 0-8 nederlaag van Heerenveen tegen PSV, daarover later meer. Het betreft het verlies van de portemonnee van Cor, onze achterbuur. Ze melden zich gistermiddag bij de politie om het verlies daar aan te geven. Hele scenario's  komen voorbij, waar hij hem zou hebben kunnen verliezen.

Terug naar de voetbalwedstrijd van Heerenveen-PSV. Nol, onze Brabander, is een heuse fan van PSV en nodigt ons, Cor en mij uit om gezamenlijk de wedstrijd te gaan kijken. Een beetje met het idee, dat ze kampioen kunnen worden. Dat is natuurlijk niet zo, want Feyenoord speelt daarna pas en die zou eerst punten moeten morsen, voordat PSV gisteren kampioen kan worden.... maar goed het gaat om het idee, nietwaar. 

Daar zitten de mannen klaar, van links naar rechts, Uw scribent, Cor en Nol, voor een klein laptopje.

Natuurlijk speelt mijn Friese afkomst ook wel een beetje mee, maar dit terzijde. Tijdens de wedstrijd blijft Nol maar doorzagen, dat de portemonnee niet weg is, maar in de caravan ligt. "Ga de caravan in, maar blijf op het trapje, links of rechts ligt de portemonnee, echt waar!" Hij blijft dit, tot vervelends toe herhalen. Als Ellen, de vriendin van Cor, nog eens langs komt, herhaalt Nol zijn helderziend inzicht.

20 minuten later: Ellen komt met de portemonnee aanzetten en die is gevonden exact op de plek die Nol aanwees.... Het is en blijft bijzonder, of niet.

Vanmorgen gaat het naar de markt in Oliva, om vervolgens bij bij de Mercadona de inkopen te doen. Maar natuurlijk eerst maar een bezoekje aan El Loc, voor een café solo en café con leche voor Ali.

Dan de markt over en dan maak ik iets mee wat ik nog niet eerder meemaakte. Ali aan het grijpen tussen de 2e hands (bad) kleding. Het is zo bijzonder dat ik maar een foto probeer te maken van dit gebeuren. De marktkoopman, rechts, is niet gediend van het maken van een foto en maakt een beetje amok, maar erg onder indruk ben ik niet. Tenslotte neem ik mijn eigen vrouw op de foto en het is ook nog eens de openbare weg, dus niet janken vrind.

Vanmorgen ontdekken we ook dat we, midden in het stadje, een doorkijkje hebben op het slot van Oliva. Grappig dat we dat nog niet eerder gezien hebben.

Oh ja, de gehuurde auto. Het is een Peugeot Nouvelle 208. Ik moet zeggen, de auto verbaast mij iedere keer weer. Gisteren ontdek ik iets nieuws. Ik had al een aantal keer een lampje op het dashboard ontdekt, als ik te dicht bij de middenstreep of zijkant kom te rijden meldt het lampje zich. Maar gisteren had ik kennelijk het stuur iets losser vast en merkte ik opeens dat de auto zelf de correctie maakt, zodat we weer midden op weg komen te rijden. Kijk, dat is natuurlijk een uitdaging. Ik laat het stuur los en de auto slingert van links en rechts, zichzelf steeds corrigeren. Nu roept het dashboard ook, met grote letters, dat ik het stuur vast moet pakken.

Dat doe ik dan maar..... we zijn veilig thuis gekomen..