woensdag 10 april 2024

Rio-Mar 21

 De 21ste dag en alweer 3 weken hier op de camping. Time flies enzo...



Gistermiddag ontdek ik dit volle nest met 8 eitjes, wat een normaal aantal is. Vanmorgen zie ik moeders op de eieren zitten, dus de eerste dag.

Een koolmees maakt gemiddeld twee nestjes in een jaar waar per nestje 8 tot 12 eieren uit komen. Na ongeveer 13 dagen komen de vogeltjes uit het ei en ongeveer 17 dagen daarna vliegen de jonge vogeltjes weg van het nest. Een koolmeesje maakt graag gebruik van een nestkastje, soms zijn ze er zelfs afhankelijk van. Aldus Wikipedia. Trouwens, ik maak nu liever geen kleurenfoto(s), want daar dien ik de camera anders voor in te stellen, wat lawaai maakt en zou ik de koolmees kunnen afschrikken.

Vanmorgen gaat de wekker om 7.45 u, want de afspraak is om vandaag, met de bus, naar Denia te gaan. We rekenen 15 min. lopen naar de bushalte, maar in werkelijkheid is het maar 5 min. lopen. Dus staan we een kwartier op het busje te wachten! Wat is dat toch met oude mensen, of is het zo dat ze de traagheid van bewegen in hun hoofd hebben en zich daar naar gedragen?

Ali heeft ergens gehoord dat pensionado korting in de bus hebben. Dus meldt ze keurig "Dos Entradas Puerto de Denia, Pensionados por favor" Geloof het of niet, ze krijgt keurig €3 van de €5 terug. 


Bij de verkeerlichten in Els Problets, draait dit voertuig voor ons de weg op. Paard en wagen met daarachter nog een stel paarden. De hond, niet te zien op de foto, trippelt onder de kar netjes mee. Ja, ik heb de chauffeur gevraagd of hij i.h.v. zijn ramen beter kan schoonmaken. (ja,ja redactie.) Nu ben ik sowieso al blij dat we het hebben gehaald, want de bus maakte angstaanjagende geluiden, alsof het apparaat zo door z'n hoeven kan gaan.


In de haven van Denia liggen altijd van die enorme zeil- en motorjachten, werkelijk onmenselijk groot. Dat wordt benadrukt door een mannetje die onder de radarbollen met een lapje het stof aan het verwijderen is. Het ziet er potsierlijk uit, zo'n groot schip schoonmaken met een zielig lapje.


Koffie, met gratis voetbad, op ons vaste stekkie en dan gaat het de promenade door.  Dit hele gedeelte is autovrij gemaakt, dus heerlijk rustig. Vorig jaar zaten we op het terras links te genieten van een heerlijke café  con leche met een broodje en het oorverdovende lawaai van werklui.


Maar het resultaat van als dat kabaal is dit verhoogde parkje, waar we ons neervlijen op een stenen bankje en genieten van de heerlijke rust en geuren die van de bloeiende bomen komen.


Ter afsluiting trakteren we onszelf nog op een heerlijk kopje "café con leche" met natuurlijk een zalig gebakje. Och, ik vergeet nog dat ik een prachtige polo heb gekocht.

Dan moet mij het nogmaals van het hart!

Waar staat dat, als je een krom stuur op je fiets zet en een lycra pakje aantrekt, je alle verkeersregels aan je laars kun lappen. Zoals een stilstaande bus, alsnog rechts inhalen, terwijl er passagiers aan het uitstappen zijn. Breed op de weg blijven fietsen en de bus geen mogelijkheid bieden om hem te laten passeren. Sterker nog, als de bus iets te dichtbij komt haar hand afkeurend opsteekt en hoofdschuddend verder fietst. Trouwens, naast de weg is een fietspad!  De oplettende lezer heeft het al ontdekt, het betreft hier een alleen fietsende vrouw.