zondag 11 februari 2024

Benicassim 20

 

Vlak voordat we onze, dagelijkse, vitamine C naar binnen werken, zorgen we eerst dat onze vitamine D wordt aangevuld.

Maar de zon laat het deze zondagmiddag afweten en daarmee ook de Spanjaarden met hun zondagse wandeling. Je kunt op de boulevard dan ook een kanon afschieten.

Desondanks wordt er besloten dat we tot het einde gaan en dan pas omkeren. 


Dralen, dat komt in Ali haar vocabulaire niet voor, mocht ik iets te lang treuzelen, word ik gemaand mijn beste beentje voor te zetten.


Dan ontdekken we een nieuw object aan de rand van het strand, welke we nog niet eerder hebben gezien.

Op de zijkant van deze zuil staat een mooi, maar ook triest stuk proza, dat ik zo goed en kwaad het gaat voor U zal vertalen. Het is in het Catelaans en geschreven door Elena Negrueroles, trouwens, eenzelfde beeld staat ook in Valencia.

Op straat;
Als oude rotzooi, kapot en leeg, klappen ontwijkend, hongerig en koud, laten ze je op straat achter, zonder achterom te kijken. Vanaf dat moment leef je veroordeeld om rond te dwalen of opgesloten te worden, met geen ander gezelschap dan eenzaamheid. Ik vervloek de mannen die je in de steek hebben gelaten, nadat ze je vrijheid hadden gestolen. Nu, dat je zonder hen verdwaald ronddwaalt, want zelfs jij weet niet meer hoe je voor jezelf moet zorgen. Ze ontzeggen je ondankbaar voedsel en onderdak. Ze laten je op straat achter... dakloos en zonder brood.


Aan het eind van de boulevard, staat dit statige gebouw, waar Ali al snel ontdekt dat op het binnenplein een soort kledingwinkeltje is. Ik blijf buiten. Dan gebeurt er iets geks. Vanmiddag zit ik te studeren op de verschillende type antennes en doe dan ook een afsluitende test, die ik overigens met een ruim voldoende afsluit. Bovenop dit rustieke gebouw staat een enorme Yagi antenne, uitgevonden door de in 1976, toen ik mijn eerste examen deed als zendamateur, overleden Hidetsugu Yagi.


Maar dat is niet de enige antenne, die op dit gebouw prijkt. Verticaal gepolariseerde antennes, inverted V's (omgekeerde V) een kruisyagi en een open dipool. Kortom, het hele arsenaal, waar ik eerder vanmiddag een test over heb gedaan.

Maar het gekke is, deze antennes hangen hier al jaren en nog nooit eerder heb ik hier zoveel aandacht aan besteed. Dat doet dus interesse met een mens, de focus kan compleet omdraaien.
Maar laat ik jullie niet langer met mijn interesse vervelen.


Kijk, Ali haar interesses liggen bij kleding, zeker als het er kunstzinnig uitziet, zoals de met de hand beschilderde jurken. Er is wel een tegenvaller, volgens Ali, want de kleding is synthetisch en dat wil/ kan ze niet dragen. Voor haar dan, die tegenvaller, bedoel ik. Voor onze portemonnee is het weer een enorme meevaller.


In de verte, van dit mooie plaatje, ligt de haven van Grau, waar Spaanse boeren de zaak hebben geblokkeerd met hun trekkers, dus ook in Spanje is het muizen...