zaterdag 3 februari 2024

Benicassim 13

Nu het verhaal van eergisteren een beetje is doorgedrongen en ingedaald, hoop ik niet dat dit aspirant kampeerauto-kopers teveel heeft afgeschrikt.... maar anders.... het zij zo...

Vandaag, na een dagje pauze maar weer aan de studie voor de grote jachtakte, zo de HAM boys het plegen te noemen. Engelsen noemen de zendamateurs HAM en daar gaan sommigen erg ver in. 

Als de Engelse achterbuurvrouw vraagt naar de antenne, die ik omhoog heb staan, vertel ik haar dat ik "a Ham radio hobby have." Oh, that 's nice" zegt ze met zo'n heerlijk Engels (poch) accent. "Than you will be interested in our licence plate" en wijst mij op hun kenteken (zie foto). Wow, nu zit achter deze M5 HAM een enorm bedrijf wat apparatuur en onderdelen maakt voor de HAM-radio hobby. Tot zover!

Wij gaan vanmiddag een eindje fietsen en heel eerlijk, ik vraag mij af of dat op een zaterdagmiddag, c.q. zondag, wel verantwoord is zonder een ongevallen verzekering af te sluiten. Ik heb het hier nog niet eens over die elektrisch aangedreven stepjes, die je regelmatig om je oren vliegen. Let wel, wij rijden meestal 21 km/h. Ook niet over die zogenaamde "Elektrische fietsen" met van die dikke banden en....... een gashendel. Deze krengen kunnen soms 45 km/h en bestuurd door een "oude van dagen" een regelrecht moordwapen vormen.

Nee, het gedrag van de "meestal" Spanjaarden, die bezit nemen van het fietspad bedoel ik. Stel je even voor: 2 jonge dames op rollerskates, op het fietspad, naast elkaar. Niks aan de hand, zou je zo zeggen. Het wordt anders als beide dames hun oor telefoontje in hebben...... plus een hond aan de lijn. Ali belt aanhoudend en de dames gaan voor elkaar rijden en het hondje wordt strak gehouden. Maar als Ali voorbij is, wordt het hondje losgelaten..... De schreeuw die uit mijn keel komt, doet het hondje aan de kant vliegen, alsof er een Deense Dog op hem afkomt. De daarop volgende scheldkanonnade, mijnerzijds, komt wel aan! Let wel, 1 meter naar links is een enorm breed trottoir tot hun beschikking.

Even later, aan een zijweg van de grote rijbaan, is gelegenheid om te parkeren en daar wordt gretig gebruik van gemaakt. Maar als een onverlaat haar portier openzwaait, terwijl wij eraan komen, plus dat er vanaf de andere kant ook een fietser aankomt, heb je weinig keuzes. Kijk Lil Kleine trok zijn vriendin door een dichtslaande deur, maar dat wil je als Nederlandse toerist toch, zeker in Spanje, niet op je geweten hebben. Gelukkig heb ik zojuist mijn keel gesmeerd/geoefend. Ik denk dan ook dat mevrouw, nu nog steeds, trillend in haar "verhiculo" zit bij te komen.

Kent U ze nog, deze oranje knipperbollen bij een oversteekplaats. Bij ons zijn die "eeuwen" geleden afgeschaft. Hier in Spanje staan ze nog, maar hebben minder zin als ze niet knipperen.

We komen tot de Camperplek, of  "Autocaravanas" in het Spaans. 






Je mag hier 48 uur staan, maar wie controleert dat? Water bijvullen is mogelijk en je kunt je plee hier legen. Wat het per nacht kost was ons een beetje onduidelijk, want de betaalzuil was verdwenen.






Hiervan hebben wij heel lang gedacht dat dit een observatorium was voor de sterrenkunde, maar het blijkt nu een Playa alquiler vacancional te zijn. Zeg maar een verkoop punt voor vakanties, vrij vertaalt.

Over een paar dagen, als het weer rustig is, gaan we naar de Carrefour, een paar kilometer verderop.