vrijdag 17 februari 2023

Benicasim 24

 Benicasimse nachten zijn koud! Tenminste, als je in ogenschouw neemt dat we in Spanje zitten. Maar als het zonnetje rond 8 uur boven de horizon uit komt gluren, wordt het in de camper snel lekker warm. Bij WNL en Boulevard houden ze zich nog bezig met de aardbeving in Turkije en Syrië. Als plotseling in de "aankeiler" van Koffietijd, U weet wel dat televisie programma wat zieltogend naar zijn/haar einde worstelt, quasi vrolijk het Carnaval wordt aangekondigd. Onhandig met wat confetti fröbelend, proberen ze de moed erin te houden. Sorry, ik zal deze pseudo Angela opmerkingen voor mezelf proberen te houden. Maar het is bijna aandoenlijk hoe kneuterig dit tot stand wordt gebracht. Maar als je na 44 jaar carnaval vieren, nog niet weet waar het woord Carnaval voor staat...... triest.

De oorsprong van het woord "carnaval" komt van het Latijnse woord "carne vale", wat "vaarwel aan vlees" betekent. Dit geeft aan, dat carnaval plaatsvindt in de dagen voorafgaand aan de vastentijd, waarin veel christenen zich onthouden van vlees en andere genoegens als onderdeel van hun religieuze praktijk.

Wat ik dan weer grappig vind, is dat "Carne Vale" in het Spaans "Vlees Oké" betekent. Ach ja, niet alleen heidenen hebben zo hun eigen afgoden, nietwaar?

We merken hier overigens maar bar weinig van de festiviteiten...... totdat vanmiddag in een "Calle" verderop gezang losbreekt, tenminste iets wat daarvoor door moet gaan.

Nieuwsgierig als ik ben, misschien brutaal, neem ik een kijkje bij deze festiviteiten. Een grote groep Duitsers heeft zich verzameld en eet en drinkt in alle gezelligheid hun zelf meegebrachte zaken. Ik vraag netjes of ik een foto mag maken en er worden diverse duimen omhoog gehouden. De dame met het hondje roept nog wel: "Ich mochte nicht in die Zeitung" waarop ik haar verzeker dat het alleen een Nederlandse krant is. Ik merk dat ik wel een beetje jaloers ben op deze gezamenlijke gezelligheid.

Denk nu niet dat deze joligheid alleen weggelegd is voor Carnaval vierende Duitsers.


Want wat te zeggen van deze uitbundigheid, zo pal voor de camper? U ziet het niet? Wel, het is de eerste dag dat Ali in de korte broek zit. 

"Ist das Zeitung würdig oder nicht?" (krantwaardig, of niet?)