dinsdag 18 april 2017

Benidorm 36

Er zijn duidelijke aanwijzingen dat we aan een ernstige vorm van gewenning aan Benidorm gaan lijden. Ons bezoek aan Torre Levante, voor onze dagelijkse shot van koffie, van gisteren heeft als gevolg dat de ober ons al komt vragen of we een wijntje of biertje willen. Maar 12 uur is zelfs voor mij iets aan de vroege kant. Het gezelschap breidt zich uit tot 8, minus één.

ijskrabben

Terwijl in Nederland de ijskrabber weer tevoorschijn moet worden gehaald, zitten wij hier, op het terras van Torre Levante, te puffen van de warmte. Ieder koel briesje, vanuit zee, wordt met een zucht van verlichting verwelkomd. Soms, heel soms, betaalt zich die 2500 kilometer uit.

DSCN4514 (450x800)

Al wekenlang word ik iedere ochtend, als we op het terras zitten, getrakteerd op dit “Kontje met hondje”. Een prachtige Spaanse dame, die iedere dag langs het terras paradeert. De uitdrukking wordt ook bij anderen al een begrip. Vanmorgen pak ik op het meest gunstige moment de camera en als grap meld ik, “voor als kontje met hondje” langskomt. Zie hier het perfecte moment van vastleggen.

Mijn kledingadviseur meent dat mijn garderobe moet worden uitgebreid met een extra korte broek, maar dan in een wat vlottere kleur. Dus wandelen we richting oud Benidorm, waar die bijzondere winkel zich bevindt en waar mijn huidige korte broek ook vandaan komt. De wandeling wordt langer dan verwacht, of gehoopt, daardoor is de winkel reeds met siësta.

Het loopt tegen tweeën en de maag meldt zich. “Zullen we een pannenkoek bij de Belg gaan vatten?”. Dat laatste werkwoord, daar zit em de clou. Dit is namelijk rechtstreeks geïmporteerd vanuit het Brabants. Nu wil ik geen enkele Brabander met de volgende zin beledigen, “maar wie met pek omgaat wordt ermee besmeurd”, nietwaar? Het moet gezegd, we zitten hier voor een groot deel tussen de Brabanders.

DSCN4518 (450x800)DSCN4517 (800x450)

We lopen rechtstreeks naar “Den Belg” en dat is eigenlijk op zich al een teken dat we ons al aardig op ons gemak gaan voelen, hier in Benidorm.

Tijdens ons bezoek aan het ziekenhuis, meldt de patiënt, met enig optimisme, dat hij morgen naar “huis” mag. Alle tekenen wijzen daarop, volgens zijn analyse.