woensdag 28 mei 2014

Ortahisar 3 Cappadocie

Vandaag maken we met onze camping manager Yasar een wandeling door het gebied rond de camping. Door kloven, grotten en bergpaadjes. Als je zo, te voet, door het gebied loopt maakt het een onuitwisbare indruk. De grootsheid van deze rotsformaties komen, als je wandelt nog beter over en voel je jezelf als mens steeds nietiger worden.

IMG_5913 (800x450)

Yasar, de Turkse, perfect Duits sprekend manager van de camping.

  IMG_5919 (450x800)    IMG_5905 (450x800)

Sommige rotsformaties hebben vormen die vreemde associaties oproepen.

IMG_5916 (800x450)

Soms lijkt het alsof een reuzen kabouter ons vanachter de struiken in de gaten houdt.

IMG_5927 (800x450)

O, ja, nog een klein voorvalletje: Yasar waarschuwt ons voor de oplichtingspraktijken van een sap verkoper, halverwege de wandeling van rond de 1 1/2 uur. "Koop daar geen sap, want hij vraagt minstens 10 Tl = 3.60 euro per beker”. Als we daar aankomen staan er al een paar mensen een beker sap te kopen en betalen ze prijzen tussen 6 Tl en 8 Tl. Ik vraag wat een beker kost, “6 Tl” zegt het baasje, terwijl hij ziet dat ik me weer bij de groep van 30 man voeg. Hij maakt een grote beker sap klaar en komt ermee naar mij toe, “5 Tl”fluistert hij. Ik schud nee, “4 Tl” vervolgt hij en drukt mij de beker sap in de handen. Als hij merkt, dat ik het rondbazuin van die 4 Tl maakt hij nog een aantal bekers en komt naar ons toe om de mensen die in de handen te drukken en moedigt mij aan het nog eens te roepen. Wat zijn dit toch donders handige mannen, om zo hun handel aan de man te brengen. En nu maar hopen dat hij het sap niet heeft aangelengd met onzuiver water, want anders hebben we morgen de  diarree poppen aan het dansen.

IMG_5928 (800x450)

Na 1 1/2 uur wandelen is Ali maar wat blij om door een busje weer naar de camping te worden vervoerd.

Morgen om 4 uur opstaan om met een ballonvaart mee te gaan.