zaterdag 17 mei 2014

Manavgat

We staan aan de Middellandse zee en het is niet te geloven, maar om 8 uur, s ’morgens,  stroomt het strand al vol met Russen, er is geen ligbed meer onbezet. Nu is dat wel vermakelijk om te zien. Maar stel je even voor dat je op de camping staat, dan ben je verplicht om je om deze tijd al op het strand te nestelen.

We rijden richting Aspendos, dit is het best bewaarde Romeinse theater van Turkije, dus dat moet je zien. Dit theater werd gebouwd door Antonius Pius, 200 jaar voor Christus. Nadat we de afslag hebben genomen en onder het viaduct doorrijden komt bij ons beide het besef, we zijn hier in 2004 al eens geweest toen we 10 dagen in Alanya hebben doorgebracht. Gelukkig hebben wij toen daar nog een voorstelling kunnen bijwonen, wat nu niet meer kan, omdat ze een nieuw theater aan het bouwen zijn. Later blijkt dat we er ook niet meer in hadden gekund, omdat ze de zaak grondig aan het restaureren zijn.

Dan maar op naar Side waar sinds 1947 prachtige opgravingen zijn gedaan.

SAM_4660 (800x533)

We rijden tot onze verbazing zo met onze camper de opgravingen binnen. Als we midden in de opgravingen ook nog een parkeerplaats vinden, is het geluk helemaal aan onze zijde. Gelukkig zal dat geluk keren, anders ga je er iets van denken.

  SAM_4664 (800x533)

Het is fenomenaal, wat er allemaal bewaard is gebleven.

SAM_4674 (800x533)

En je zomaar met je auto doorheen kunt rijden, waar vind je dat nog.

Er wordt gesproken van een Side 3 en even brengt ons dat in verwarring, maar uit die droom worden we snel gewekt als we een deel van het stadje ontdekken dat alleen maar uit winkeltjes en restaurantjes bestaat. En dit keer word je ‘wel’ om de 3 meter aangesproken om iets te kopen of te eten en om heel eerlijk te zijn word ik daar strontziek van.

We besluiten in een mooi restaurantje de lunch te gebruiken. Ik weet al snel wat ik wil eten, maar voor Ali wordt het lastig, tenminste, er komt een grote schaal met rauwe vis langs en ze kiest voor een Langoustine. Na een half uurtje is het klaar en wordt het smullen. Het eten is niet erg gepeperd, wat wel voor de rekening geldt. 125 TL geeft de lieve som van 43.75 euro.

20140517_125842 (800x450)

Maar dan wordt zo’n Langoustine van 60 TL ( 21 euro) wel mooi voor je gesneden.

Onderweg naar de camping krijgen we telefoon van Mieke, onze reisbegeleiding, “de coördinaten kloppen niet, we moeten de beschrijving volgen” is de conclusie van Ali, na het gesprek. Na een paar omzwervingen, komen we inderdaad bij de camping aan. Met moeite worden we door de bewaking binnen gelaten. Normaal is het woord NKC voldoende, nu moet ik ‘de kleur van mijn onderbroek vertellen’ en worden we verwezen naar de receptie voor een plekje. Voor de oudere mevrouw is NKC zoiets als het kwadraat van een eclips, want haar hoofd slaat in een vraagteken. Dan maar bellen met de begeleiding; “of ik het SMS-je niet heb ontvangen. Nee dus. Nou, “de coördinaten zijn goed en de beschrijving is fout”.  Nu weet ik niet wie van de lezers, uw schrijver deses, zo goed kent om te weten dat Ali het even voor de kiezen krijgt en of ze niet eens 1 telefoontje goed kan uitleggen etc…... Het gaat in gestrekte pas richting de ‘nieuwe’ camping, die ik ook nog mis en we een aantal kilometers moeten omrijden.  Op de camping krijgen we van Pieter te horen, dat er een eerste bericht is geweest, dat  Ali dus heeft gekregen, het tweede bericht heeft ons nooit bereikt.

Ik zal iets moeten bedenken om deze omissie weer goed te maken.

Even een kleine opsteker, op ons mededelings bord, wat bij de begeleiding staat is vermeld wat de WiFi verbinding is en het wachtwoord. Diverse mensen komen bij mij met vragen, hij doet het niet. Ik loop naar het restaurant en vraag aan de eigenaar WiFi? Hij loopt blij naar de balie, geeft mij een briefje met de Naam en Code. Ik houd hem mijn telefoon onder de neus, met de WiFi verbindingen die in de lucht zijn. “No Oasy”  “A no is kaput”, roep hij vrolijk. Ik verscheur het briefje voor zijn neus en zeg “Och, ook kaput”.

Geen Satelliet ontvangst, geen Internet, wedden dat het vanavond een dvd met een aflevering van Borgen wordt. Geweldige serie, we zijn verslaafd.

Morgen gaat het naar Anamur 180 km 3,5 uur. Camping direct aan het strand.