vrijdag 24 mei 2013

Onderweg 66

Spanje - Frankrijk

Vandaag verlaten we Spanje en wordt Frankrijk voor een paar weken onze verblijfplaats. Nu is Frankrijk nog nooit mijn favoriete land geweest
of liever anders gezegd:
 "Frankrijk is een prachtig land, er moesten alleen geen Fransen wonen".
We besluiten om deze keer van ons voornemen, om nooit tolwegen te nemen, af te stappen . Want als we TomTom de route laten uitrekenen betekent dit, dat we i.p.v. 2 uur via een tolweg, 4 1/2 uur onderweg zijn en dat de route dan ook nog dwars door de Pyreneeën loopt.
Een prachtige Spaanse weg, die ons regelmatig vlak bij de kust langs voert.

En met de zon nog achter de wolken worden we weer op prachtige plaatjes getrakteerd. Het betalen van de Spaanse tolwegen gaat meestal via een vriendelijke mevrouw en de bedragen staan op een display.

Om 12.45 uur precies naderen we de Franse grens. Deze grens wordt gevormd door een rij poortjes van de Peage (tolweg).
Ik stop en wordt geconfronteerd met een immens groot bedieningspaneel.
Allerlei knoppen, displays, sleuven, en een stem die een, voor mij, onverstaanbaar prevelement uitbraakt. Let wel, wij zitten in een camper hoger dan een personenauto en kennelijk is alles 2x uitgevoerd, hoog en laag.
Bij 'carte' neem ik aan dat mijn betaalkaart kan, maar ik zie nergens een paneel waar ik een Card nummer kan invoeren. Op 3 meter afstand staan een 15 tal mensen in uniform. Toch wel een beetje in paniek, want de rij achter mij groeit gestaag, toeter ik. De enige reactie die ik krijg is een vernietigende blik.
En weer braakt een blikken stem haar prevelement uit. Plotseling ontdek ik een sleufje met daaronder 'Biljette' "Geef me eens een briefje van 5" zeg ik tegen Ali. Maar wat ik ook probeer, hij vreet het biljet niet!
Terwijl ik dit typ, merk ik dat ik weer geërgerd raak.
Als ik het biljet ietsje naar rechts verschuif, slikt de machine eindelijk het briefje van 5 euro. Na 30 seconden rammelt 1 voor 1 het wisselgeld naar beneden. Nu nog uitvinden waar, in godsnaam, het bakje met het wisselgeld zit!!! "Welkom in Frankrijk" zegt Ali.
Het is maar goed dat zo'n kampeerauto lekker breed is.
Als ik weg wil rijden staat, dwars voor mij een auto, waardoor ik geërgerd toeter. Een geüniformeerde juffrouw maant mij te stoppen en doet dan een paar stappen terug, waarna ik door kan rijden. "Viva la France"

Vanmorgen had de 'Cruisse Control' kennelijk weer een vrije dag, waardoor hij of is het een zij, weer dienst weigerde. Neemt niet weg dat we op een prachtige camping staan. Midden in een bos, op precies een plekje waar we Satelliet ontvangst hebben.

Het is een 4 sterren camping en we worden dan ook naar onze plek gebracht
door een mooie juffrouw in een elektro wagen of golf karretje.
Ali ontdekt dat er vanavond in het restaurant een mossel-maaltijd is, die ook nog wordt opgeleukt met zang en dans. Dus die slaat Ali niet over.
Alleen hadden we ons dan gisteren moeten opgeven, maar het lukt alsnog.

Dan blijven we nog een extra nacht, stel ik voor, "Kan ik mooi hier de Champions Leage Finale kijken, om te zien hoe Borussia van Bayern wint"

Maar dat gaat niet door, of we moeten verhuizen naar een plek zonder Satelliet ontvangst. Tja, niet dus.... Ali is nu de was aan het doen en stopt deze in de droger en morgen gaan we verder.