vrijdag 3 mei 2013

Onderweg 44

Lisboa

Lisboa is wat wij Lissabon noemen en om met Henk Ruhe te spreken, de Portugezen slikken alle laatste delen van een woord in. Tja, dan wordt Lissabon al snel Lisboa. En wij maar denken dat de Groningers erg zijn met het inslikken van de N op het eind van een woord.

Met de bus de 6 km overbrugt, maar dat duurt in Lisboa ruim een uur. Het st...t er van de verkeerslichten en iedereen stopt voor een zebra, ook als iemand aanstalten maakt om over te steken.

Uitgestapt midden in het centrum van de oude stad op een prachtig plein, waar de espresso 2 euro kost.

Maar dan heb je wel uitzicht op deze Portugese held.
En je wordt vermaakt door de diverse muzikanten die, ongevraagd, je testen op je goede muzieksmaak.
2 oudere heren die slagers ter gehore brengen en een half stoned zijnde jongeman die op een soort van uit de kluiten gewassen tuinslang, wat door moet gaan voor een Australische didgeridoo, de meest klaaglijke jammergeluiden voortbrengt.

We besluiten om met een meer dan 100 jaar oude tram de stad te verkennen. Al is het even wachten op een plekje in de tram. Het is een waar genoegen, om kreunend en steunend door de stad te sukkelen. Want ook trams dienen zich te houden aan de geldende verkeersregels en ook hier geven de Portugese auto bestuurders het vriendelijk aan, als ze 'even voorgaan'.

                         De stad is oud, maar op veel plaatsen ook vervallen

                    en wat ons opvalt is de gigantische hoeveelheid aan graffiti.

Nu heeft een oude stad ook een hoos aan kerken en deze stad heeft een heus Pantheon, een gebouw dat als tempel is gebouwd ("theos" = god).

De beroemste Pantheons staan in Rome en Parijs, maar dit exemplaar mag er ook wezen. Alleen in Parijs en Rome hoef je er geen 3 euro voor te betalen.

Dit zijn een paar opnamen van Ali, die een grote voorliefde heeft voor Maria(s). Als ik me niet vergis, zit er nu zelfs eentje in onze aankoopbagage.

Dus het wordt bij thuiskomst een hok vol met vrouwen, want de aandachtige lezer heeft kunnen zien dat ik onderweg ook al verliefd ben geraakt op een vrouw, die ik ook meeneem.

Dan nog even iets over de ligging van Lisboa. Het ligt als een soort schiereiland aan de Taag of in het Portugees Tejo of in het Spaans Tajo en we hebben alle variaties al gehoord. De Taag mondt uit in de Oceaan.

Nu nog even de grap van de dag. Gisteren kon ik geen TV kijken want er was geen ontvangst en dan is het dubbel ergerlijk als je overbuurman wel ontvangst heeft. Bij terugkomst zie ik dat 'die' plek leeg is. De stress slaat bij mij toe en het liefst verzet ik de camper nu en onmiddellijk. Ali is iets verstandiger en wil het via de Reception regelen. Dat wordt wachten, want er staat een hele rij. Ik verplaats ondertussen de camper, bang dat er een ander gaat staan. Na een kwartier krijgen we groen licht. Ik ren naar de camper en zet de satelliet ontvanger aan. Na nog eens 20 minuten geef ik het op.

Geen Ontvangst*%$, dat wordt weer Rummikub of Wakening the Dead kijken.