vrijdag 10 februari 2017

Benicasim 27

Een paar dagen geleden is er iets gebeurd wat we vandaag gaan herstellen. We hebben in Castellon namelijk een museum overgeslagen! Het LA BOHEMIA el arte presente. Oké, een hele mond vol, maar is het niet zo dat Pablo Picasso ooit zei, “In kunst is geen verleden of toekomst, kunst wat niet hedendaags is kan nooit bestaan”. Laat nou precies datgene zijn wat  “La Bohemia” vertolkt, dus “moeten” we dat zien.

La_Bohemia

Het is het grootste particuliere culturele centrum van de provincie Valencia, dus dat zegt ook wel wat. Het is gevestigd in een oud textiel magazijn. Met de bus dus naar Castellon en dat na een zware dag in Peniscola. Eigenlijk gun ik iedereen wel een soortgelijke reisleidster, want ze laat ons precies en vlakbij het enerverende museum uitstappen.

DSCN3720 (450x800)

Het is even zoeken, maar dan staan we toch oog in oog met de tentoonstellingsruimte van bijvoorbeeld Juan Antonia Alvares, Maria Grino, Unaria Ediciones, et cetera  enzovoort.

MAAR HET IS DICHT !!!! afgesloten, noem het maar op.

We zijn voor de “poese vagina” richting Castillon gegaan.

Dan maar het onaangename met het aangename verenigen, dus wandelen we het centrum van de stad in. Als mijn route voorbereider dan ook nog een Vodafone winkel ontdekt klaart niet alleen het weer een beetje op. Twee alle charmantste dames ontdek ik achter de minuscule toonbank. Even een les! Als een Spaanse zegt dat ze “Un Poco” Engels spreekt en daar ook een beweging met duim en wijsvinger bij maakt, gebruik dan nooit zinnen in het Engels die langer zijn dan 2 woorden. Maar we komen eruit en ik krijg mijn 1.5 Gigabyte op de MiFi. “Tarjeta de debito o en efectivo” betekent zoveel als “met pas of contant betalen”. Ik weet niet of het aan mijn charmes ligt, maar ik heb voor de komende maand 3 Gigabyte tot mijn beschikking. Trouwens, ze zijn niet alleen charmant, maar mooi op de koop toe.

DSCN3729 (800x450) DSCN3730 (450x800)

Een tweede vergrijp in Castello. We waren nog nooit in de Kathedraal ”Santa Maria” geweest, volgens mijn wasvrouw. Nou, neem dat maar met een korrel zout, maar we gaan nogmaals. Ik zeg wel vaker: Als je één kerk hebt gezien, heb je ze allemaal gezien” en dan vergeet je wel eens eentje.

DSCN3732 (450x800) DSCN3733 (450x800)

Dus Mea Culpa, als deze opnames al eens eerder voorbij zijn gekomen.

DSCN3735 (800x450)

Als je € 0.20 in deze gleuf doet gaat er een rood gekleurd ledje branden. Je mag er van denken wat je wil, ik vind het scheetig.

PHOTO_20170210_123431 (800x450)

Dit is altijd mijn plekje in kerken, achteraan zittend kan ik even contempleren.

DSCN3739 (450x800) DSCN3740 (450x800)

We installeren ons op een bankje, in het zonnetje, naast de kunstig opgestelde bak met cyclamen, waar mijn fotografe een geduldig wachtend stel ontdekt. Mevrouw is inkopen aan het doen in de Mercado, een soort versmarkt, en daar mag de hond niet naar binnen.

PHOTO_20170210_120404 (800x450)

Ik denk dat het beestje zich een hoedje zou schrikken van deze “monsters”

Neem een kijkje op de "PLaze Mayor"in Castellon

Saai he, zo’n “verloren” dag……