zondag 12 juni 2016

Lynton 2

Gistermiddag, als we onze plek ingenomen hebben en de was is gedraaid en ik eindelijk mijn Blog heb gepubliceerd, wandelen we nog “even” naar het dorpje.

DSCN1457 (800x600)

Via een “Public Footpath” door een weiland, komen we vlakbij het klif. Twee wegen leiden ons naar “het dorp”.

DSCN1465 (800x600)

Steil en smal leidt dit pad ons strak naar beneden, naar wij nog steeds denken het dorpje Lynton.

Het is zwaar en regelmatig moet ik mijzelf even rust gunnen om mijn ademhaling weer op peil te brengen, want een gemakkelijk wandelpad is het absoluut niet.

DSCN1469 (800x600)

Dit bruggetje betekent dat we in Lynbridge zijn aangekomen en nog lang niet in Lynton. In een pub vragen we de snelste weg naar onze camping. Je kunt er op wachten dat het antwoord “a taxi” is. De zoon des huizes geeft ons het pad aan wat het kortste is. Wel zegt hij erbij dat het een “steepy path” is. Steil dus en dat zullen we weten.

DSCN1472 (800x600)

Kapot ben ik als we de 40 minuten, steile klim, achter de rug hebben, “Na iedere bocht hoop ik dat we er zijn”,  verzucht Jikke en ik lijd met haar mee.

Lynton is een dorp in Devon  aan de noordelijke rand van Exmoor. Het dorp ligt aan weerskanten van de samenvloeiing van de West Lyn en Oost-Lyn rivieren. Lynmouth ligt 200 meter lager.

data=RfCSdfNZ0LFPrHSm0ublXdzhdrDFhtmHhN1u-gM,-amFwyiYfFr97UimlOq7Z0cicKoh3Ry4Rr0L7kHBAuOWvsWNkaduD3jLdqUT0o4JelMytHqjcfnOW9xA7IicT_YruKApm29ESyixm2oMEixpgbf4R-K5NY57RWSP-T3Cqe_4FnLdluylgTiZgx3tu8PwQFoHSS4

Beide dorpen zijn verbonden door de Lynton en Lynmouth Cliff Railway (waterballastbaan).

450px-LyntonandLynmouthCliffRailway Lynmouth.railway.arp.750pix

Een waterballastbaan is een kabeltrein zonder elektrische aandrijving. Hierbij is in beide voertuigen een watertank aangebracht. Bij het onderste voertuig wordt de tank geleegd, bij het bovenste voertuig wordt de tank met water gevuld. De hoeveelheid water wordt berekend aan de hand van het aantal reizigers dat naar boven en beneden gaat en bedraagt soms wel 80 liter per reiziger. De dalende trein trekt vervolgens de stijgende omhoog.

De camping “Canal View” heeft zoals de naam belooft uitzicht op de veel lager gelegen Bristol Channel, maar dat is even zoeken.

DSCN1474 (800x600)

Maar dan vindt Ali, in een hoekje van de camping, inderdaad een plekje waar je het kanaal kan zien. Voor de volgende overnachting heeft het hoofdbestuur wederom een Brit Stop uitgezocht en dan is aan mij de taak om “even” te bellen. Maar ik heb absoluut geen bereik met de telefoon. Gisteren stond ook al een wandelaar, met zijn telefoon in de hand, bovenaan de berg en toen ik hem vroeg of hij verdwaald was: “No this is the only place with phone reception” (nergens anders bereik).

DSCN1480 (800x600)

Gelukkig hebben ze daar op de camping rekening mee gehouden en dus is plek voor morgenavond alvast besproken.