woensdag 1 juni 2016

Llandovery 1

Llandovery (in het Welsh: Llanymddyfri) is een plaats in het “Welshe” graafschap Carmarthenshire. Maar daarover straks meer.

Gisteravond, nadat ik de blog heb geschreven, moet deze worden ge upload, maar we hebben in de camper geen Wi-Fi bereik. Dus blijft ons niets anders over dan naar de roeiclub te lopen en daar in de bar de zaak te regelen. Maar als je in een bar zit moet je natuurlijk ook iets nuttigen, dus bestel ik een cider Beer en Ali een Jus d‘orange.

DSCN1095 (800x600)

Ik wil niet klagen, maar in een onbewaakt ogenblik en mijn aandacht even is afgeleid, verdwijnt mijn cider in een keelgat en niet in die van mij. Het “Mmm, dat 's lekker” klinkt absoluut niet geruststellend in mijn oren. Voor ik het weet is mijn pint cider verdampt.

DSCN1091 (800x600)

Ik “vernuver” mij ondertussen met de aanblik van de “acht met stuurvrouw” exercitie en het moet gezegd, dat is geen onverdeeld genoegen. Er ligt een censuur op de foto’s en dat spijt mij voor U, heren.

Vanmorgen ontdekken we een kleine ramp. Als we niet aan de stroom staan, dient de koelkast op gas te worden gezet en dat vergeet mijn kokkin. Ja, ik hoor mijn lezeressen al denken, “daar kun jij toch ook aan denken?” Natuurlijk, maar Uw scribent heeft ook zo zijn routines, anders zit U lezers, morgen zonder en dat kan nooit de bedoeling zijn. Een andere bocht heb ik op dit moment even niet paraat. Mijn straf is de komende dagen veel vleesvervangers eten.

DSCN1110 (800x600) 

Wales geeft een ruimere blik op de omgeving en krijg je een idee van de karakteristieke indeling.

DSCN1117 (800x600) 

De percelen worden gescheiden door strak getrokken lijnen die gevormd worden door heggen.

DSCN1116 (800x600)DSCN1119 (800x600)

Een ander ding is de taal, het Welsh. “Slow” wordt “Araf” en probeer maar eens de bovenste regels op dit bord te ontcijferen. Ook de plaatsnamen, die op de borden worden aangegeven, krijgen een vertaling mee.

DSCN1114 (800x600)

Ik ben bang dat we deze taal, in de komende periode, ons niet eigen gaan maken.

DSCN1125 (800x600)

Jikke en Ali rennen nog even het dorp in om de plaatselijke toeristische attractie vast te leggen en wel het Kasteel Llandovery. Het is gebouwd op een strategische heuvel uitkijkend over de rivier de Brân. De Normandiërs begonnen met de bouw van het kasteel in 1166. Na de gedeeltelijke vernietiging tijdens de Welshe opstand van Owain_Glyndŵr in 1403 raakte het kasteel in verval en dit is er nog van over.

De komende dagen gaan we de omgeving iets meer verkennen, want de eigenaar van de camping heeft ons voor iedere dag een fietsroute beloofd.