donderdag 14 maart 2013

Marokko dag 22

Ait Benhaddou

Het meest beroemde leemdorp in Marokko en dat wordt dan ook ondersteund door Unesco en een samenwerkingsverband met de Belgische regering.
 Gisteravond, na aankomst op de camping, hadden we al mensen ontdekt op de grote berg achter de camping, die s'avonds prachtig oplicht in de avondzon.

's Morgens worden we door een gids bij de camping afgehaald om een bezoek te brengen aan het beroemde dorpje, waar nog steeds 10 berber families leven.

Een mooie gids, de eerste 20 minuten zijn de dames niet bij hem weg te slaan.
Nu weet meneer dat ie mooi is, want op sommige momenten neemt ie hele fotogenieke poses aan. Great pose man, kan ik niet nalaten te roepen.

En zie hier het geweldige resultaat, let vooral op de big smile van meneer.

Onze eerste horde, is het oversteken van de rivier waar we door middel van zandzakken met droge voeten aan de overkant komen.

Het is indrukwekkend wat er van klei en stro gemaakt kan worden. Zelfs de daken werden van leem gemaakt, maar komt daar tegenwoordig plastic bij.

Op weg naar de top komen we onderweg een muzikant tegen, die allerlei  atonale klanken met zijn strijkstok uit 1 snaar weet te pulken.
Ik heb geen kleingeld, loop door om Ali wat geld te vragen, ook die heeft geen kleingeld. Als we na 3 kwartier weer langskomen, weet hij mij er feilloos uit te pikken en begint me te beschimpen dat ik niet heb betaald.
En dit alles terwijl er toch, in de tussentijd, minstens 60 mensen hem zijn gepasseerd, of ik was de enige die niet had betaald, of deze man kan geld verdienen met zo een geweldig geheugen.

Op de top waait het een halve storm, maar het uitzicht is fenomenaal.
Ook ons camper park is vanaf de top van de berg prachtig te zien.

Wat onze mooie gids nog verteld is dat vele beroemde film in dit dorp zijn opgenomen. The Jewell off the Nijl, The Gladiator, Laurence of Arabie.
Nog even voor de lezeressen, dit is de gids van vandaag.

's Avonds gegeten in het restaurant van de camping, na 2 keer de niet gare kip terug gestuurd te hebben, ben ik maar aan de patat gegaan. Jammer, ook die bleek moeilijk warm verkrijgbaar.
Als slot van deze dag worden we getrakteerd op een geweldig concert van een aantal berber mannen en jongens op hun trommels. Geweldig zo deze mannen 2 kwart, 3 kwart en 4 kwart maat doorelkaar spelen, met improvisatie van het zuiverste soort.

Morgen gaan we op weg naar Zagora vlak bij de Sahara en passeren dan ook een filmset waar de gids niet zou misstaan.