zaterdag 9 maart 2013

Marokko dag 17

Ounara

De hele dag zonder vast plan, totdat iemand ontdekt dat er aan de overkant van de straat een soort coƶperatie van vrouwen is waar noten van de Argania boom verwerkt wordt tot vitamine rijke olie.

Het verhaal gaat dat een tijdje geleden deze noten nog gegeten werden door geiten, die daarvoor in de bomen moesten klimmen. De half verteerde noten werden door de vrouwen uit de uitwerpselen gezocht en tot olie geperst.

Met een groepje mensen wordt een bezoekje gebracht aan deze coƶperatie  die subsidie ontvangt van de regering ter bevordering van de emancipatie van de vrouw.
Vol trots laten de vrouwen hun kleinschalige fabriekje zien. De noten worden met de hand van hun doppen ontdaan. Dit gebeurt met een steen en vergt een zekere handigheid. Mij word aangeboden het ook eens te proberen, maar ik heb mijn vingers lief en bedank hartelijk voor de eer. Als ik even later zie dat de meeste dames blauwe nagels hebben omdat ze nog regelmatig misslaan, ben ik mezelf erg dankbaar.

De olie schijnt goed te zijn voor de meeste kwaaltjes en je kunt het smeren, maar eten schijnt ook goed te zijn.

Even verderop zit ook een wijncave waar we nog een bezoekje aan brengen.
De biologische wijn, die daar wordt gemaakt, wordt enkel gebruikt voor binnenlands gebruik in restaurants en hotels.

Morgen gaan we meer het binnenland in en wel naar Marrakech.
Een rit van 170 km.