zaterdag 29 april 2023

Rio Mar 30

 Omdat ik de nummering door laat lopen, maar niet iedere dag iets heb gepubliceerd, raakt ikzelf in de war..... Maar ja, What else is new.... nietwaar?

Nu houden mijn activiteiten zich beperkt tussen lezen, tv kijken of slapen, dus verwacht niet teveel.  Ali komt zojuist tot de ontdekking dat het maandag 1 mei is oftewel "Dia de los Trabajadores"(dag van de arbeid). Ik herinner mij nog een keer, dat we op 1 mei een hele tijd bij een bushalte in Frankrijk hebben gestaan, jaren geleden. Totdat er een vriendelijk iemand ons meldde dat er "vandaag" echt geen bus langs zou komen om ons naar het centrum te brengen.

De niet aflatende activiteiten van Ali beginnen al vroeg in de ochtend, want dan zijn de wasmachines nog vrij. Alles waar wielen onder zitten en een dak opzit komt de camping oprollen. Op de meest onmogelijke plaatsen worden deze vehikels neer geplant en kan het lange weekeinde beginnen.

Vanonder de luifel aanschouwen we dit spektakel met toenemend plezier. Er ontstaan kleine weddenschappen uit welk land de volgende caravan komt. Als iemand zijn combinatie dwars voor de ingang parkeert, durf ik te beweren dat dit een Nederlander is. Op z'n dooie akkertje wandelt hij de camping op om een plekje uit te zoeken. Bij de ingang wordt nauwelijks gemord en geduldig afgewacht tot de chauffeur weer terug is. Hij parkeert de caravan pal achter ons en zet doodleuk zijn auto op de doorgaande weg. Joh, ik heb toch een plek? Maak je niet druk.....


Ondertussen zijn er bij de ingang kraampjes met kunstenaarscollecties verrezen, die hun waar aan de man/vrouw proberen de slijten. Het maakt de doorgang er niet breder op... Dit is ook een beetje Spanje, als niemand het verbiedt, mag het.


De lucht begint te betrekken, maar de volhouders blijven op het strand. Als plotseling de wind opsteekt is het een kwestie van je parasol in veiligheid brengen.

Oja, de paniek van nu nog naar de Lidl te moeten is voorbij, want die is morgen ook open en dat is relaxter, vindt Ali....

Sprintrace; 3 kwalificatie sessies op de ene dag en de volgende dag een half uurtje in het rond rijden. Bijna van de baan gereden worden door mindere F1 goden, tjonge, tjonge, wat een spektakel. Ik zeg, laat ze 100 rondjes achteruit rijden met commentaar van Andre van Duin... da's pas spektakel.