woensdag 20 februari 2019

Benicassim 24


De grootste en felste volle maan van 2019 laat zich gisteravond zien. Wanneer de zon net onder is, aan het begin van de avond, is-ie op z’n mooist. Iets na 20.00 uur is het middelpunt van de maan ‘maar’ 356.762 kilometer van ons vandaan, de kortste afstand van dit jaar. Gemiddeld staat de maan op zo’n 384.000 kilometer van de aarde. Je hebt er niks aan om te weten, maar toch.

Vanmorgen worden we door de twee technische mannen niet eerder het zwembad in gelaten dan 10.00 uur. Dit is de officiƫle openingstijd, maar wij zijn altijd 10 minuten eerder. De eerste techneut wijst naar zijn collega, maar die begint een uitgebreid telefoongesprek en ijsbeert steeds heen en weer, alsof hij ons niet ziet. Ach ja, ondanks dat bedanken we de mannen hartelijk.

Tijdens de koffie meld ik uit de gein, "Mooi fietsweer!". Da's natuurlijk dom, want onmiddellijk meldt Hoofd-beweging, "Maar dat gaan we ook doen, ik wil namelijk even een paar nieuwe borsteltjes voor de elektrische tandenborstel kopen, die hebben ze bij de Carrefour." Nu is de Carrefour vlak voor Castellon en dus 15 km fietsen.
"Helemaal langs het strand en bij de Octopus sla je rechtsaf", kregen we jaren geleden te horen, toen we voor de eerste keer naar Castellon fietsten. De vrolijke octopus hangt er nog steeds. Het is heerlijk weer, een licht windje in de rug, dus wie doet je wat.

Hoofd-inwendige mens haalt twee croissants met heerlijke vis en twee cappuccino bij het koffietentje in de Carrefour. Hier in Spanje hebben ze de "rekentoets" al ietsje eerder afgeschaft, want de betaling gaat met een machine, pal achter Hoofd-betalingen. De charmante bediening tikt het verschuldigde bedrag ik en de klant betaalt aan het apparaat, die ook wisselgeld teruggeeft. Gemak dient de mens.

Terwijl ik daar aan een tafeltje zit, tel ik mijn zegeningen. Want met het uitzicht op een Telefonia winkel, moet ik terug denken aan al die jaren dat ik, gelijk een junkie, de telefoonwinkels afstruinde om maar aan een voordelige Internet-databundel te komen. Ik weet nog dat we ooit € 40,- aftikten voor 5 GB voor 1 maand. Tegenwoordig kun je de Nederlandse bundel ook gewoon in het buitenland gebruiken. Werkelijk een zegen.

Deze Carrefour is gigantisch, maar toch weet Hoofd-tandenborstels feilloos nog de juiste afdeling te vinden. Het is een zeer luxe winkel, waar de sushi nog klaargemaakt wordt, door een handige Japanner, waar je bijstaat.

De terugreis is spannend, want Hoofd-oplading heeft vergeten om mijn accu op te laden, waardoor ik zuinigjes aan moet doen en dat ondanks de tegenwind. Niks even een extra ondersteuninkje bijschakelen, want op het eind houd ik nog 5 km over, op de lichtste ondersteuning welteverstaan.