dinsdag 18 augustus 2015

Wildeshausen 2

Onze tweede dag, zonder te betalen en gratis stroom. De betaalautomaat schijnt al dagen defect te zijn. Regen, regen en regen, een prima dag om de sauna te bezoeken. De camperplek hier in Wildeshausen wordt steeds beter, want de sauna ligt op 50 meter van de camperplek.

IMG_20150818_121628 (800x600)

Sterker nog als we na ons eerste rondje een plekje in een rustruimte vinden kijken we pal op onze camper uit. Dit hebben we nog nooit meegemaakt, dus wil ik dit vastleggen. Nu is het rondlopen met een mobieltje in een sauna ten strengste verboden. Juist op het moment dat ik hem wil halen komt een dame de ”Ruheraum” binnen. Ik leg de situatie aan haar uit en vraag of ik er een foto van mag maken. Maar als ik een foto sta te maken komt er een medewerker de ruimte binnen. Gelukkig helpt de vriendelijke dame mij mee om mijn verontschuldigingen kracht bij te zetten. De eerste uren maken we een rust in de sauna mee, die we nog niet vaak hebben meegemaakt. Later op de dag wordt het iets drukker, maar niet vervelend. Op 1 moment denk ik daar even iets anders over. Ik ben niet van een al te hete sauna, maar de laatste keer kiezen we toch voor een 85/90 graden sauna. Ik lig nog maar net, als de deur open gaat en drie mensen binnenstappen. Wel laten ze de deur open staan, waarna er nog eens een stuk of 10 naakten de ruimte binnenstormen. Dit kan maar 1 ding betekenen, “ein Aufguss”. Voor de niet saunagangers, dit is een op-gieting, waarbij een masochistisch ingesteld figuur water op de hete sauna flikkert waardoor de luchtvochtigheid enorm stijgt en hierdoor de hitte bijna ondraaglijk wordt. Als deze ‘Sado’ dan ook nog met takken of een handdoek gaat lopen zwaaien, wordt door de hete luchtstroom iedere keer je de adem afgesneden. Ali vindt een op-gieting juist het einde en blijft zitten. Ik vlucht weg en kom onderweg naar de uitgang de opgietster tegen. Ze groet me lachend en het ontgaat mij niet, dat ze mond vol heeft met ijzer en onwillekeurig schieten mij beelden van de film “Jaws” te binnen. Van binnen juichend, zoek ik een andere sauna op, ik ben aan een drama ontsnapt.

sauna Wildeshausen

Maar het is en blijft een prachtige sauna, waar je heerlijk relaxed een dag lang kan genieten.

Aan het eind van de dag besluiten we ook hier maar een hapje te gaan eten, mede omdat de entree prijs voor de helft meeviel vanwege een actie. Dan kun je weer een deur intrappen nietwaar? Als ik mijn biertje heb en we ons eten aan het opsmikkelen zijn, zie ik een meisje een witbier intappen. Dit lijkt werkelijk nergens op en er ontstaat ook geen mooie schuimkraag. Wat ik dan zie tergt werkelijk mijn laatste restje horeca gevoel. Ze pakt een citroenstampertje, zo eentje waar je een schijfje citroen naar beneden perst in een glas tonic , of iets dergelijks en begint daarmee het bier op te kloppen. Kippenvel is mijn deel en als ze even later onze tafel afruimt, kan ik het niet laten haar te wijzen op haar, niet goed te keuren handelen. Als ze dan ook nog zegt dat “de kraag niet zo mooi was” zakt mij de broek af en verlaten wij het pand. Als Ali een probleem met de rekening heeft en de oudere collega even duidelijkheid  komt brengen, laat ik haar even weten dat het jonge meiske nog enige bijscholing behoeft.

Morgen hopelijk ons nieuwe raam laten installeren in Oldenburg.