vrijdag 10 september 2021

Akkrum 2

Het dorp Akkrum ligt aan het riviertje de Boorne met het in 1996 geopende Leppa Aquaduct tussen Heerenveen en Leeuwarden over de A32.


 Sinds de opheffing van de gemeente Boornsterhem in 2014 maakt Akkrum deel uit van de gemeente Heerenveen, wat overigens ook nog een dorp is.

Het is een mooi schilderachtig dorp, waar wij regelmatig doorheen zijn gevaren. Hoofd-aanleg meent zich nog te herinneren, dat we hier zelfs een paar nachten in de jachthaven hebben gelegen. Bij mij speelt de "slietoage an't benul" een beetje op, want ik weet het mij niet meer voor de geest te halen.

De fietsen komen van de camper, want we gaan boodschappen doen. Niet echt veel, waardoor ik het vermoeden krijg dat Hoofd-inkopen een klein verborgen kalendertje heeft. Bij Poiesz wordt wat brood en groentes ingeslagen en kunnen we afrekenen. Mijn hele leven heb ik, en de rest van de wereld,  deze winkel Puis genoemd, want de eerste vestiging zat op het Grootzand in Sneek. En, wij Snekers" praaten Snekers. Dat is een soort stadsfries wat eigenlijk in niets met Fries overeen komt maar voor mij blijft het Puis, ozo. Tussen Sneek en het Starteiland voer, tijdens de Sneekweek, altijd de "Puisboat" voor een gulden.

Stap je op de POIESZBOOT, dan stap je in de Sneeker cultuur. Dan zeg je Púís! Niet Poijùs. Dus in het Sneekers spreek je Poiesz uit als Puis. Aldus een artikel in de Sneker krant.

Dat van die agenda, van Hoofd-kleding,  blijkt te kloppen, want "We gaan nog even door het dorp fietsen" krijg ik te horen.

Als "de twee dames" ook worden vereerd met een bezoekje, weet ik het zeker, Hoofd-kleding heeft maatje 40 achter zich gelaten, want "de twee dames" staan voor een maatje meer! Als de winkel dan wordt verlaten, zonder iets te kopen, twijfel ik of dit te maken heeft met een ontkenningsfase. Desgevraagd blijkt het aan de donkere kledingkleur te liggen. Tja, donker slankt af, nietwaar?