vrijdag 20 september 2019

Hoenderloo 2

Het is vandaag Park De Hoge Veluwe tijd. Er blijkt half elf als vertrektijd te zijn afgesproken, maar Hoofd-fijne wasjes heeft nog even een paar andere prioriteiten. In diezelfde tijd zorg ik ervoor, dat de toiletcassette weer netjes en schoon is. Zo heeft een ieder zijn of haar taak. Dan gaat het richting Hoenderloo,  4 km verderop, om vervolgens het park op te gaan.
De zon staat hoog aan de hemel, maar de temperatuur komt niet verder dan 12 graden, zeker in de ochtend.

In de zon is het heerlijk en daar denken deze bokjes, die ik onderweg tegenkom, ook zo over en genieten van de rust. Maar die is van korte duur. Precies nadat ik deze foto neem, komt een gezin aan met een grote voorraad brood. Voeren is verboden, maar vertel dat je toch al verwende kinderen maar eens.

Er staat al een mooie rij voor de kassa van het park De Hoge Veluwe, maar geduld is een schone zaak en het wordt genieten van de natuur in het park.

Ik waan me een paar honderd jaar terug in de tijd als een paard met daarachter een zogenaamde sjees mijn pad kruist. Ik word vriendelijk gegroet door de berijders.

We stuiten op het in juni nieuw geopende Park Paviljoen, met daar tegenover het Museonder.

Op aanraden van Mink nemen we daar een kijkje onder de grond en van alle opgravingen gedaan in het park.

Voor het Kröller-Müller museum moeten we nog een kleine 2 km verderop zijn.

We laten de beeldentuin voor wat het is en gaan in één streep door naar de Van Gogh galerij.
In de verzameling van Anton en Helene Kröller-Müller, de stichters van het Kröller-Müller Museum, neemt het werk van Vincent van Gogh een bijzondere plaats in. Dankzij hen heeft het museum de op één na grootste Van Gogh collectie ter wereld. Tussen 1908 en 1929 kopen zij maar liefst 91 schilderijen en meer dan 180 werken op papier. Hun budget was vrijwel onbeperkt.


In tegenstelling tot andere musea, hangen hier de werken in thema's naast elkaar en niet in tijdsperiodes. Zo hangen de werken uit de Parijse tijd gebroederlijk naast zijn eerdere werken.


Naast Van Gogh hangen er werken van zijn tijdgenoten, zoals Renoir, Monet, en Isaac Israels. Die laatste (rechts)legde Margaretha Geertruida Zelle vast. Algemeen bekend onder haar artiestennaam Mata Hari. Ze werd in 1876 geboren te Leeuwarden.

Om eerlijk te zijn begint het mij, na een tijdje, te duizelen en genieten we in het restaurant van een heerlijk broodje met een even zo heerlijke cappuccino.

Met dit mooie weer is de terugtocht door het park een mooie afsluiting van deze bjusterbaarlike moaie dei.