donderdag 26 januari 2017

Benicasim 12

Deze dag staat, voor ons, in het teken van het bezoek aan het “Museo de Bellas Artes de Castellon”, terwijl Nederland siddert rondom het “bonnetjesdebat” en ene minister v/d Steur bungelt, zoals dat journalistiek heet.

Met de bus gaat het naar het 8 km verderop liggend Castellon. We drinken daar allereerst een heerlijke espresso en cappuccino, of liever gezegd we nemen er twee. Daar krijg ik spijt van, want nog geen tien minuten later, terwijl we naar het Museum wandelen, doet de espresso zijn of haar werk. Ik weet niet of jullie de werking op de constipatie van koffie weten, maar bij mij versnelt het dit proces enorm. Kortom, mijn eerste vraag, aan de medewerker van het museum waar het toilet is, ligt dan ook voor de hand. Deze medewerker ziet mijn verkrampte gezicht en houding en holt mij dan ook achterna, als hij ziet dat ik de verkeerde kant op loop.  

Het gebouw is een duidelijke verwijzing naar de hedendaagse architectuur, ontworpen door de architecten Emilio Tuñón en Luis Moreno Mansilla Alvarez.

DSCN3389 (450x800)    DSCN3390 (450x800)

Dan het museum zelf, om kort te gaan, heeft een hoog Christelijk gehalte waar zo’n beetje alle schilders zich door hebben laten inspireren.

DSCN3398 (800x450)

Ik weet niet of het heroïsme van kruisvaarders groter wordt als de schilderijen groter worden, maar het wordt wel geprobeerd. Dit schilderij is immens groot, zoals hier te zien is. Normaal hoeft Ali niet op dit soort foto's, maar nu is de grootte duidelijk te zien.

DSCN3401 (800x450)

Bijna lopen we dit schilderij voorbij, maar als we even beter kijken wordt wel duidelijk dat dit een “Sodom en Gomorra” van jewelste is.

DSCN3374 (800x450) 

Mijn timmermanshart springt bij de volgende vitrine helemaal open. Allerlei timmergerei, uit mijn eigen vervlogen tijd, liggen hier tentoongesteld. Blokschaven, kruishouten, profielschaven, kapzagen, winkelhaken en rijschaven strelen mijn oog. Onmiddellijk komt de herinnering naar boven van de tijd dat ik geslaagd was voor het Timmerman Gezel diploma. Vanaf Heerenveen hing achter de auto mijn rijschaaf, waar natuurlijk bij Sneek weinig meer van over was. Ach, laten we het houden op jeugdige onbezonnenheid.

DSCN3388 (450x800)

Kortom, er valt genoeg te genieten in dit gratis toegankelijk museum, hoewel deze dame onmiddellijk haar hoofd zedig afwendt als ik een foto wil maken.