dinsdag 24 maart 2015

Benidorm 16

Na weer een nacht Leny het Hart, met mijn blaffende zeehonden geluiden, de stuipen op het lijf heb gejaagd vind ik het genoeg. Er gaat een afspraak gemaakt worden met een, hier volop aanwezige en Nederlands sprekende, huisartspraktijk. Ik bel met “Euro Clinica Rincon” en krijg een afspraak om 16.15 uur met Dr. Alexandra Berger.

Euro Clinica Rincon

Als we om 16.00 uur aankomen, treffen we gelukkig nog juist een 88 jarige mevrouw, die aan de dokters assistente haar volledige levensgeschiedenis uit de doeken doet. Daarna kan ook ik mij aanmelden. Mevrouw van 88 mag er even tussendoor en gelukkig duurt het niet langer dan een half uur. Ik vermoed dat ze ook aan de arts haar levensverhaal weer doet.

Als ik aan de beurt ben tref ik het wederom. Tjeerd Coppens, geneeskunde student van VU MC Amsterdam fungeert als Co-assistent van Dr. Alexandra Berger. Zijn eerste vraag: “gebruikt U medicijnen?”. Ik tover mijn medicijncard uit mijn portemonnee en overhandig hem die. Nadat hij van zijn eerste schrik is bekomen kijkt hij hopeloos in de richting van Dr. Alexandra. “Tja, tik ze maar in” zegt ze met een bijna satanisch ondertoontje. Zuchtend en steunend begint hij aan de klus. Het kaartje is klein de namen in Latijn. Als hij mij ook nog eens gaat vragen waar ze voor dienen, begin ik, in mezelf, rustig tot 10 te tellen.

Er begint zich een Intake te ontwikkelen, die niet zou misstaan bij een opname in een ziekenhuis voor een zware operatie. Per slot ben ik hier voor een beetje gerochel in de longen. Als het lichamelijke onderzoek begint, komt de vraag, “bent U bekend met hoge bloeddruk?”. Zou ie nou bedoelen of ik daar wel eens van heb gehoord? Hij herhaalt de vraag en misschien reageer ik iets te fel met, “die van mijn oma?”. Arme jongen.

Kortom, ik krijg “Fluimisil” voorgeschreven. “Nou, dat lijkt me niet, het zit in mijn luchtpijp en dat goedje drink je en dat is de andere pijp”. Dr. Alexandra heeft haar Co-assistent lang genoeg zien lijden en grijpt in. Ik schijn een bepaald pufje al jaren niet goed te gebruiken. In plaats van 2x s ’ochtends moet ik s ’ochtends EN s ’avonds de pufjes gebruiken. “Als het volgende week dan nog niet beter is, komt U nog eens terug”.

Nu vraag ik mij af of deze extra week Benidorm op “doktersvoorschrift” is.