donderdag 20 juni 2024

het Wieskamp 4

 

Er komen vragen over de naam "van Ruysdaeli." Het is een flauwe verbastering van de naam Salomon van Ruysdael. Dit is een bekende schilder van rivier landschappen, waarbij de geweldig geschilderde luchten er uitsprongen. Je hebt, of had, ook een Jacob van Ruisdeal (met een i) die familie is en ook luchten in zijn werk maakte. Aangezien Ali helemaal idolaat is van luchten en zonsondergangen, heb ik haar maar omgedoopt naar "van Ruysdeali." Bovenstaande foto maakte ze gisteravond.

Na de lunch stappen we op de fiets om een ommetje van een krappe 20 kilometer te maken. Dit gaat allemaal via een zogenaamde knooppunten route, die Ali dan, op een kaart, aan elkaar plakt. Je weet dan hoe lang zo'n route wordt. Je hoeft onderweg niet steeds op de kaart te kijken, want er zijn bordjes die het volgende routepunt aangeven, als ze tenminste niet onzichtbaar zijn wegens de begroeiing.

Wat mij aan deze boerderij opvalt is de ouderwetse haal, die ervoor staat. Je zou toch denken dat met de huidige waterleidingen dit niet meer nodig zou zijn. Of misschien water voor de tuin? Verder blijft het wel een mooi plaatje, denk ik.

Dit is het principe van een "haal," waarmee het water uit de geslagen put kan worden gehaald.

Bij de steengroeve is het een drukte van belang. De luidspreker, die uitleg over het verleden van deze steengroeve geeft, staat te schallen over het anders zo rustige plekje. Deze steengroeve, nabij het buurtschap Ratum, is een dagbouwmijn waar voornamelijk kalksteen gewonnen wordt. De groeve is sinds 1932 in gebruik en wel door de NV Winterswijkse Steen- en Kalkgroeve, thans onderdeel van Sibelco. Van de drie groeves is nog één in gebruik.

Deze silo's van Sibelco zijn in de zomer van 2021 door kunstenaar Robin Nas voorzien van een beschildering. De kunstenaar is onderdeel van het Achterhoeks project Silo Art Tour. Het is de bedoeling dat alle agrarische silo's beschilderd gaan worden.


Het lijkt erop, dat mijn hoofd steeds meer geblokkeerd raakt voor Beta onderwerpen, terwijl de Alfa gerelateerde zaken bij mij beter beklijven. Maar ik zal toch de zaak in mijn hoofd moeten prenten, anders wordt het de 18e juli helemaal niks. Hier de wet van vermogen, spanning, weerstand en stroom in een handig overzicht. Maar nu nog in mijn hoofd stampen.