donderdag 13 juni 2024

Grensheuvel 11

Het schijnt vandaag de laatste droge dag te zijn, van deze week. Dus is het plan om naar Margraten te fietsen, een kleine 10 km naar het Noordwesten. Vlak bij Margraten ligt het Amerikaanse herdenking monument en begraafplaats.

Onderweg ontdek ik dit kleine uitbouwtje boven aan een huis. Ik stel mij voor dat zoonlief de slaapkamer van 1,90 m heeft gekregen, maar dat hij inmiddels is uitgegroeid naar 2.05 m. Tja dan moet je iets, nietwaar?

Al dagen, als we hier weer langs fietsen, hoor ik Ali mijmerend over de pracht van de Margrieten die in het veld staan. Ze is dan ook hevig teleurgesteld als de boer zijn land heeft gemaaid. Vanmiddag ziet ze in de verte een heel stel paarden staan, met op de voorgrond die veel besproken Margrieten. Die Margrieten zijn gelukt...........

De gedenktoren van 30 meter hoog accentueert het beeld van de "treurende vrouw" met naast haar de door oorlog verwoeste boom, van waaruit weer een nieuwe tak ontspringt.


 

Het is werkelijk indrukwekkend om links en rechts de gezamenlijk 8.301 graven te zien liggen.

De graven staan in parallel lopende bogen, die zich uitstrekken langs de brede gazons.

In het sober ingerichte kapelletje, waar spreuken de wanden sieren, hangen ook de 5 regiments vlaggen.



Ik adem diep de vrijheid
in een stil besef
hoe hoog de prijs daarvoor was