vrijdag 2 februari 2018

Benicasim 5

IMG_20180201_142238 (800x450)

Gistermiddag ontdek ik op de deur van het zwembad het bovenstaande briefje. Doordat er verschillende keren een auto stopt met “Technico de Piscina, ga ik er kijken. Ik geloof dat ik voor vandaag niet een meer vervelend bericht heb voor Hoofd beweging. Het zwembad is voor onbepaalde tijd gesloten. Dit doorkruist ons dagelijkse ritueel van ontbijt, zwemmen en dan koffie. Terwijl we er nu zo heerlijk dichtbij staan.

It libben is net alle dagen rys mei rezinen, it is ek wol ris groat mei kroden……

Dit pleegde mijn moeder altijd te zeggen, bij een tegenslag. Maar nu zoek ik me wezenloos naar de juiste vertaling. Van Fries naar Nederlands of omgekeerd. Maar daar voorziet het Internet niet in. Graag mailen naar hermanalionderweg@gmail.com voor de juiste spelling en/of vertaling.

Vanochtend is het briefje op de deur verdwenen en springen we om 10.00 uur het steenkoude zwembad in. Dan duikt een bekende, van vorig jaar, op. Wild om zich heen slaand en zonder te kijken naar zijn medezwemmers beneemt hij mij de lol ervan. “Wat zei mien moeke vroeger ok alweer?”

Als we in de Lidl onze voeding aanvullen en ik even sta te wachten op Hoofd inkoop, die een nieuwe garderobe uitzoekt,

IMG_20180202_122013 (800x450)

rijdt een mevrouw, met haar boodschappenkar, tegen mij aan. Ze kijkt me een moment aan en zegt dan “Entschuldigung”. Als ik antwoord “keine Ursache” zie ik haar twijfelen. Er ontstaat een gesprekje, want ze blijkt Spaans te zijn en woont in Oropesa, een paar kilometer verderop. “Hoe komt het dat U zo goed Duits spreekt” ? Het blijkt dat haar dochter in München woont en zij regelmatig in Duitsland is.

Tja, dit krijg je als je er zo Arisch uitziet……