woensdag 11 mei 2022

Henxel 3

 Neem het maar van mij aan, als er niet het verfrissende briesje zou staan, het zou niet te zijn harden zijn, zo warm. Oké, het waait wat hard, maar klagen, "met het brood in de mond" is ook zo wat. We zijn vroeg vanmorgen. Het ontbijt buiten zorgt bij Hoofd-leukedingendoen, voor een gelukzalige uitroep, "Oh, lekker buiten eten", alsof ze denkt dit idee te moeten vastleggen, voordat er andere opties op tafel komen. Maar ik kijk wel link uit. Echt, we zitten hierdoor al om half tien aan de koffie. Het is genieten! Nog voor 12 uur komen de fietsen van de camper en kunnen we op pad.


Maar vlak daarvoor komt dit gevaarte langs mijn oor suizen en ploft even verderop in het gras. Ik moet het opzoeken, maar het is een Melolontha, uit de familie bladsprietkevers (Sarabadaeidea) ook wel meikevers genoemd. Ik moet toegeven, ik schrik wel even als het gevaarte mij passeert.

Nadat Hoofd-routes een knooppunterroutekaart heeft gescoord bij de receptie kunnen we vertrekken. 
Omdat ik op mijn mobieltje de route uitzet, dat scheelt namelijk bij ieder knooppunt halt houden, maakt vandaag Hoofd-fotografie de opnames. Kijk, ik kan ze altijd naderhand nog even bijwerken, nietwaar?


De eerste stop is Hilgelo, een recreatieplas. Vrolijk fietsen we het zandpad op om een paar mooie foto's te maken. Totdat we een aantal naakte mannen tegen het lijf lopen, figuurlijk welteverstaan. Fotograferen is hier dan ook niet op z'n plaats. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan, zegt het spreekwoord, dus neemt Hoofd-fotografie van dienst deze heimelijke opname.


Even verderop heeft ze de gelegenheid om deze prachtige plaat voor het nageslacht vast te leggen. 


Wat mij dan weer opvalt is dit bord! "Vissen verboden van....." lijkt mij voldoende, maar nee: Dag- en nachtvissen is hier verboden, ozo! Wat voor overijverige ambtenaar zich hier weer op heeft gebotvierd..... 


Even verderop staat de Sevink Molen, in 1868 gebouwd, in opdracht van 3 boeren uit de omgeving. Hij werd op het land van boer Seevink gebouwd. Vandaar de Sevink Molen, terwijl de oorspronkelijke naam van de molen "De Zorg" is. Tot zover het culturele verhaal. Voor de rest is de molen het uithangbord van  Sevink Avonturenpark.

In Winterswijk zoeken we de A.H. op, om  de voorraden aan te vullen en niet te vergeten een lekker Witbiertje. Ik hoor zojuist van de buren dat het volgende week 30 graden wordt, dus dat komt prachtig uit. Nu maar hopen dat het niet 's morgens 15 - en 's middags 15 graden wordt.