donderdag 3 april 2014

Holzminden 2

Sluit de ogen voor een paar momenten en stel jezelf voor aan de rand van een vredig stromend riviertje en een  uitzicht wat vergelijkbaar is met een ansichtkaart “groeten uit….”.

20140402_170631 (640x360)

Nu is de verbeelding vaak sterker dan de werkelijkheid maar toch. Dit is de plek waar ik mijn hart aan heb verpand.  Terwijl ik dit schrijf heeft zich aan de overkant van de rivier een onverlaat geïnstalleerd, die op een elektronisch orgeltje de meest platte “feestmuziek” produceert. Hilarisch is het wel, om te zien hoe al die pensionado’s  geërgerd rond hun campertje lopen en schande spreken van deze “hun cultuur en rust” verstorende barbaar. Ik heb het al eens eerder gememoreerd, het lijkt een cultuurtje onder camperaars te zijn, je vreselijk te ergeren aan hun niet aangepaste omgeving. Oppassen voor verval dus.

Wij huren een E-bike en ja, die hebben we ook thuis staan, maar we besloten deze niet mee te nemen. In Turkije is het lastig om te fietsen en schijnen automobilisten niet gewend te zijn aan fietsers op de weg. Komt nog eens bij, dat de fietsen de gehele reis achterop de camper staan en daardoor ook nog eens de achteruitrijcamera geblokkeerd wordt.  Oohh, even genieten van een statig stroomafwaarts zwemmende zwarte zwaan.

De tocht brengt ons via Corvey, waar we al eerder waren,  met onder meer een kloosterkerk, crypte, slot en bibliotheek naar Hoxter. We drinken bij het ‘Schloss Corvey”  cappuccino met ‘Kirsch mit Rabarber Cake’  en ‘Apfelstrudel mit Sahne und Eis’.

20140403_105631 (640x360)

Als ik achteraf bij de brengmevrouw meldt, dat bij mij het ‘Eis’ ontbrak is ze hevig verontwaardigd. “Dat hoort er ook niet bij” zegt ze pinnig. Als ik haar de kaart laat zien, heb ik het idee dat zelfs haar geblondeerde haar een rode kleur aanneemt. “Ich mach das immer so”. Nog nooit klachten gehad!  “Tja, maar wij zijn Hollanders”, brengt bij haar weer een wrang lachje naar boven.

Van Corvey gaat het naar Höxter, dit plaatsje heeft een historisch centrum met een nog grotendeels middeleeuwse structuur.

SAM_3741 (640x427)

Onder de vele vakwerkhuizen zijn er enkele in de stijl van de Weser-renaissance. Deze kun je bijna niet missen als je door het stadje wandelt.

 

SAM_3743 (640x427) SAM_3748 (640x427) SAM_3751 (640x427)

Op de terugweg schieten we nog een paar mooie plaatjes van de omgeving.

 

Morgen inkopen doen bij de Edeka  op loopafstand.