zondag 21 april 2013

Onderweg 31_32

Sagres - Vila Nova de Milfontes

Zaterdag een heerlijk rustige dag die begon met een rustig ontbijtje buiten de camper. Om 9 uur was het al 21 graden.
Opeens begint onze Duitse buurman te rijden, maar het gaat enkel om een paar meter. Kennelijk vindt hij zijn eigen privé toch ook wel belangrijk. Hij kan op deze manier ook voor zijn eigen camper zitten, zonder dat zijn deur in de war raakt met Ali haar stoelleuning.



Na het ontbijt een wandeling naar de Alisuper, die ietsje dichterbij is dan die van gisteren. Tjonge, ze weten hier wel van prijzen, dit zijn Nederlandse prijzen. Verder een heerlijk rustige dag, waarbij Ali te lang in de zon blijft zitten en haar benen dreigen te verbranden. Met andere woorden een heerlijke lome zaterdag die natuurlijk opgevolgd gaat worden met een heerlijk slome zondag, denken we.....

Midden in de nacht een enorme knal tegen onze camper. Ik hoor stemmen en lachen en een 2e knal tegen de camper.
Zonder me te bedenken spring ik uit bed en vlieg naar buiten. Ik zie nog net een knaap over de hoger gelegen weg de benen nemen. Opeens bedenk ik mij dat een achtervolging zonder broek aan weinig indruk zal maken en de hilariteit alleen maar zal verhogen.
Ik loop om de camper en kan niet direct schade ontdekken en ga weer op bed.
Een half uur later hoor ik weer allerlei stemmen en tegelijkertijd hoor ik weer stenen achter en naast onze camper in het zand spatten. Alvorens ik de camper uit kan komen, nu met broek aan, zijn ze alweer verdwenen.

De volgende ochtend ontdekken we de schade die de knapen hebben veroorzaakt en schrikken.
De deuk is dwars door het aluminium gegaan en de kans bestaat dat er nu vocht in de houten panelen kan komen en verdere problemen kan veroorzaken.

De 2e klap moet een enorme kei zijn geweest, want deze maakt een afdruk die gigantisch is. Je moet er niet aan denken dat die op het plastic raam terecht was gekomen.

Er blijken meer slachtoffers te zijn, van deze vandalen, en er ontstaat een levendige discussie, waaruit blijkt dat een aantal camperaars s 'nachts al is verhuisd naar een veiliger plek.
Als we een paar uur later in het volgende dorp bij de politie aankomen om aangifte te doen, ontmoeten we een ander slachtoffer.
We mogen bij de politie ons verhaal doen, waarbij de vorige aangever het verhaal al uitgebreid heeft gedaan en ons dat een hoop tijd scheelt. Ook kent de politie agent het plaats delict op z'n duimpje.
De gemaakte foto's ondersteunen het verhaal en we krijgen een proces verbaal mee voor de verzekering.

Wat ons verbaast is de sobere inrichting van het politiebureau, waar een Maria natuurlijk niet mag ontbreken.
Let ook even op de afgebladderde muur achter de verbalisant.
Overigens worden we allervriendelijkst geholpen door deze agent.









We staan nu op een camping in Vila Nova de Milfontes.
Stel je even een camping voor in een groot natuurgebied waar honderden caravans staan opgesteld, waar niemand in zit. Ook op de parkeerplaats staan nog eens vele 10 tallen caravans op hun eigenaar te wachten.
We blijven hier een paar dagen alvorens we naar Henk Ruhe gaan in 
Fornalhas Novas een kleine 40 kilometer hier vandaan