vrijdag 16 september 2016

Woudsend 3

De ene dag is de andere niet. Ik weet het, een open deur van jewelste. Maar de ene dag, in prachtig mooi weer over de Friese meren en maden zwalken, zittend op je luie kont. De andere dag tegen de wind in ploeterend, op de fiets, door datzelfde Friese land. Het zijn me toch een verschillen. Om kort te gaan, het weer heeft een omslag gemaakt.

PHOTO_20160914_140835 (800x450)

Datzelfde vinden ook onze achterbuurtjes, die steeds “ons” stukje grond claimden en vandaag vertrekken. Onze “naaste” buren hebben, na twee dagen, bij de receptie geklaagd, dat wij onze camper een meter te ver naar voren hebben gezet. De camping eigenaar komt tenminste hun beklag bij ons overbrengen. Zo zie je, eigenlijk zit iedereen de ander altijd in de weg.

Vandaag voltrekt zich de grootste ramp die een modern mens maar kan overkomen. Omrop Fryslan meldt het als volgt.

Stroomstoring in de omgeving van Woudsend

16 sep 2016 - 12:20

In de omgeving van Woudsend is sinds twintig voor twaalf een stroomstoring. In Woudsend, Indijk en Ypecolsga ligt de stroom eruit. Om hoeveel aansluitingen het gaat, is niet duidelijk. Bij leverancier Liander zijn zo'n twintig meldingen binnengekomen.

De oorzaak van de storing is nog niet bekend. De verwachting bij Liander is dat de stroom er binnen twee uur weer op zit.

Ik verbaas me, na mijn toiletbezoek, er al over dat veel mensen zenuwachtig heen en weer rennen en aan stekkers beginnen te rukken, maar dat helpt niet.

PHOTO_20160916_121839 (800x450)

Als we even later naar het dorp fietsen om onze inkopen te doen, zit op de deur van de Spar dit briefje. Gelukkig is de plaatselijke bakker Visser nog wel open, want die kan zonder kassa zijn/haar werk doen. Alleen moet het “Volkoren Bruin” even met de hand gesneden worden. Nadeel is dat je dan nooit aan de 24 sneetjes komt, de machine wel.

DSCN2674 (800x450)DSCN2675 (450x800)

In Wijckel staan we even stil voor de hervormde kerk, waar ik mij verwonder over de metselkunst. Er is namelijk geen touw aan vast te knopen. Mink weet mij te vertellen dat dit het zogenaamde “Wildverband” is. Volgens mij moeten die metselaars eerst zwaar aan de borrel, voordat ze dit voorelkaar krijgen.

Ik verbaasde mij er al een aantal jaren over waarom er in Gaasterland, zo vaak en zo veel, Solex races worden gehouden. NU wordt het mij allemaal duidelijk.PHOTO_20160916_141732 (800x450)

Ze groeien hier gewoon uit de boom!

DSCN2679 (800x450)

We komen aan in Sloten en bij mij komen de verhalen van “Aaltje van de Bakker” weer naar boven. Want 50 jaar geleden waren enkele knapen. uit ons  padvinderskamp, hevig verliefd op haar.

DSCN2683 (450x800) DSCN2681 (450x800)

Terwijl Mink zijn zonden op het bankje, voor de kerk, zit te overdenken, probeert Jikke haar devotie ten overstaan van de Statenbijbel  terug te vinden.

DSCN2682 (450x800) sloten-front1

Ikzelf probeer het laatste nieuws over  “Aaltsje” van de koster los te peuteren. Maar die onderdrukt zijn eigen gevoelens, van toen, voor Aaltsje en begint over het prachtige orgel.

In 1786 werd het huidige orgel gebouwd door Albertus van Gruisen uit Leeuwarden. Hij gebruikte hierbij het pijpwerk van het oude orgel uit Warga en voegde zelf een aantal stemmen toe, waardoor er heel veel pijpen zijn ontstaan. Kennelijk een record aantal.

Sorry geschiedenis haters, maar dit moest even!