vrijdag 2 juni 2017

Saint-Jean-du-Corail 8

“De ANWB waarschuwt automobilisten die naar Frankrijk gaan dat er brandstoftekorten in dat land zijn. Door een staking van vrachtwagenchauffeurs zitten honderden tankstations zonder brandstoffen.”

Je kunt mijn hoofd verplaatsingen niet meer ongerust maken dan met dit soort berichten, in de media. “Hoeveel kilometers zitten we vanaf de grens, Herman” is de daarop volgende vraag van haar kant. Omdat ik het bericht voor haar geheim had gehouden, verraste mij de vraag en probeerde ik met een grap, het antwoord te omzeilen. “Och, dat zal niet veel zijn!” Nu is het voor een dochter van een automonteur, die donders goed weet dat je een diesel niet mag “leegrijden” dit een zeer niet tevreden stemmend antwoord.

Het gevolg van dit voorval, voor vandaag, betekent voor mij het volgende. Ik mag de camper rijklaar maken en worden er “boodschappen” in Mortain gedaan. Nu kunnen die boodschappen ook op de fiets gedaan worden, “maar dan weet ik niet of we het kunnen houden”, is haar respons. Met “kunnen we ook gelijk even tanken”, komt de aap uit de zomerse mouw “en Jikke wil ook graag mee!” zet ze mij helemaal schaakmat.

PHOTO_20170602_123605

Mink heeft ondertussen een “klusje” in de keuken van Johan en Ruby. Een paar maanden geleden is daar kortsluiting ontstaan in de wandcontactdozen boven het aanrecht. Het gevolg, het keukenblok wordt in het geheel ontdaan van de elektrische apparaten, koelkasten en vaatwasser en de bedrading wordt  verwijderd en vernieuwd.

IMG-20170602-WA0002

Hier liggen de pandeigenaar en de monteur opgevouwen onder het aanrecht voor de eerste inspectie. Een paar uur en wat zweetdruppels verder, is de klus geklaard en wordt het hoogtijd voor een heerlijk koel biertje.

Soms hoor je mensen zeggen dat reizen maar een saaie bedoening is.