dinsdag 7 april 2015

Gava 2 (Barcelona)

Om half zeven moet ik uit bed om de satelliet schotel naar beneden te doen. De wind is gedraaid en nu gebruiken de vliegtuigen een andere route waardoor ze vlak over onze camper scheren. Ik wil natuurlijk geen zwarte strepen van het landingsgestel op de schotel.

Met de bus gaat het via de Universiteit van Barcelona  naar Plaça de Catalunya: (Spaans: Plaza de Cataluña) het centrale plein van het stadscentrum. Vandaar uit wandelen we in 1 rechte weg naar de Las Ramblas.

SAM_8129 (800x600)

De bekendste promenade van Spanje en die staat ook bekend om zijn vele `Pickpockets` (zakkenrollers). Barcelona staat op nr.1 als het gaat om zakkenrollers.

SAM_8130 (800x600)

We doen ook nog even een poging om de Mercat St Josep te bezoeken. Dit is de meest kleurrijke markt van Barcelona, maar daar vluchten we toch snel weer uit. Drukte is 1, maar dit gaat zelfs ons een stapje te ver.

SAM_8132 (600x800) SAM_8133 (600x800)

De rechtse figuur is echt indrukwekkend en als Ali geld in zijn hoed, of wat daar voor mag doorgaan, werpt is hij verbouwereerd dat ze niet met hem op de foto wil.

SAM_8136 (800x600)

En zo geschiede, let ook even op haar rechter arm, waar ze al haar kostbaarheden onder verbergt, zo schattig.

SAM_8131 (800x600)

Als het standbeeld voor Columbus in het zicht komt aan het eind van de Ramblas betekent dit “even pauze”.

Maar zodra we aan de Tapas zitten worden er alweer nieuwe plannen gesmeed.

SAM_8183 (600x800) SAM_8176 (800x600)

Nog even naar “Palau Guell” het paleis van Guell ontworpen door Antoni  Gaudi (geb. in Reus  25 juni 1852 – Barcelona, 10 juni 1926) was een Catalaanse architect. Hij ontwierp rond 1900 markante gebouwen en objecten, vooral in Barcelona, waarvan de Sagrada Família het bekendste is. Hij wordt beschouwd als een grondlegger van de organische architectuur. Zijn werk valt onder de artnouveau/jugendstil. In Catalonië is deze stijl het Catalaans modernisme. Architectonisch is Barcelona bekend vanwege de Gotische wijk en modernistische woonhuizen van het Eixample. Negen bouwwerken staan op de Wereld erfgoedlijst van de UNESCO:

  1. Palau de la Música Catalana, ontworpen door Lluís Domènech i Montaner
  2. Hospital de Sant Pau, ontworpen door Lluís Domènech i Montaner
  3. Sagrada Família, kerk ontworpen door Antoni Gaudí
  4. Park Güell, park ontworpen door Antoni Gaudí
  5. Casa Milà (La Pedrera), ontworpen door Antoni Gaudí
  6. Casa Batlló, ontworpen door Antoni Gaudí
  7. Palau Güell, ontworpen door Antoni Gaudí
  8. Casa Vicens, ontworpen door Antoni Gaudí
  9. Cryptes in Colonia Güell, ontworpen door Antoni Gaudí

Natuurlijk mag de Kathedraal niet worden overgeslagen, maar als ik krap 7 euro moet betalen om deze van binnen te mogen bekijken, blijf ik liever even buiten  in de zon zitten. Ik weet het, dat ik zonder dralen 12 euro p/p voor het Palau Guell betaal, maar ik pas als ik 7 euro voor een kerk moet betalen.

SAM_8206 (600x800)SAM_8203 (800x600)

De kathedraal van Barcelona Basilica de Santa Maria del Mar. Ali is helemaal verguld als ze weer naar buiten komt en trots meldt “de kaarsjes waren maar een dubbeltje” .

Oja, Gava spreek je uit als Gabba, met de klemtoon op de laatste a. Ik kom daar achter als ik bij een buschauffeur naar de juiste bus vraag. Nadat ik het voor de 4e keer vraag, roept ie “Ai si, Gabba!!!”  (Ja dat zei ik).