zaterdag 7 juni 2014

Selimpasa 3 (Istanbul)

Ook vandaag wordt een dag Istanbul vooraf gegaan door een busreis van ruim 2 uur. Dan volgt een bezoek aan de Cisterne. De Cisterne is een ondergrondse wateropslag voor droge tijden. Het is gebouwd in de 6e eeuw na  Christus en 143 m lang en 65 m breed. Het water werd van 19 km verderop via aquaducten en  een gangenstelsel naar de Cisterne  vervoerd.

SAM_5700 (800x600)

Het is een sinister schouwspel en geeft een “Unheimisch” gevoel zo door de druppende grot te wandelen.

IMG_6259 (800x450) IMG_6260 (800x450)

Aan het eind stuit je op 2 pilaren, waarop aan de onderkant 2 gezichten van Medusa  te bewonderen zijn. Eentje staat op haar zij, de ander staat op de kop. God mag weten waarom, maar het zij zo.

Daarna gaat het naar de bazaar, “de tramlijn volgen en dan bij de bruine paal naar rechts”  luidt de aanwijzing.

IMG_6264 (450x800) IMG_6266 (800x450)

Nou, bruin is die, een meer lelijke pilaar heb ik nog nooit gezien, maar het brengt ons wel bij de Bazaar. Een immens groot en uitgebreid stelsel aan weggetjes en kruip door sluip door steegjes. Je wordt getrakteerd op ruim 4500 winkels en winkeltjes. Sommige verdienen zelfs de naam winkel niet, maar ze verkopen er spulletjes.

SAM_5707 (800x600) SAM_5708 (800x600)

Ik schaf mezelf een wandelstok aan, want het lopen gaat me, door knie problemen, steeds minder goed af. Een prachtig exemplaar ingelegd met parelmoeren afbeeldingen. De man vraagt 195 Tl = 70 euro en na lang onderhandelen mag ik de wandelstok meenemen voor 75 Tl = 25 euro. Als ik een paar uur weer bij hem langs kom, vraag ik hem wat hij voor de wandelstok wil geven. Hij biedt mij zonder blikken of blozen 100 Tl.

Dan nog even iets over de cultuur van Turkije. De leiding heeft een foto wedstrijd georganiseerd, waarbij de criteria zijn “Natuur” en “Cultuur”. Ik denk dat ik de winnende foto heb gemaakt.

IMG_6265 (800x450)

De Turkse “Cultuur” staat bekend om haar leren jasjes en dat hier sprake is van “Natuur” is overduidelijk.

Morgen gaan we de Bosporus op.