zondag 28 januari 2024

Benicassim 7

Alweer, bijna, een week in Benicassim, of zoals ik het op de zender steeds meld, 80 km Noordelijk van Valencia. Want ja, om heel eerlijk te zijn ben ik, als ik aan het zenden ben, illegaal bezig. Zoals Jorge, spreek uit als "Gorge," die mij heeft geholpen om een tijdelijke Spaanse licentie te krijgen meldde: "Er zal eerst een wetswijziging, hier in Spanje, moeten komen," want ze accepteren de Novice licentie in Spanje niet. Daar alleen al om ben ik nu dagelijks aan het studeren voor een Full licentie en dat valt niet mee.

Maar nu luchtiger zaken. 

Nou ja, lucht in ieder geval. Drie keer is Ali de camper uit gesprongen, want de lucht werd in het Westen steeds maar meer oranje, alsof de wereld daar in brand stond. Kijk, ik kan natuurlijk alle drie de foto's plaatsen, maar ik heb het idee dat U mij ook zo wel geloofd....... toch?

Vanmiddag wandelen we nog "even" naar de boulevard, maar dat gaat wat langer duren. De reden is, dat we een hele tijd bij dit gat hebben staan wachten totdat de man uit "het putje" kwam. Want laten we eerlijk zijn, je verwacht toch ieder moment een kop bovenuit het gat? (Op de terugweg zit hij in zijn auto, de draadjes weer aan elkaar te knopen.)


Het is gaan waaien en dat trekt Kitesurfers en natuurlijk de nieuwste zeilmode "Foilers." Hier is net een Foil-board op het strand neer gelegd en de jongeman is zijn zeil aan het halen. Heel, heel in de verte is een Foiler in actie te zien, maar wel heel piepklein, dus haal ik maar even een verduidelijking van het internet.

Kijk, de bedoeling is dat je snelheid maakt en je "Foil" (de kiel) je uit het water lift, om zo nog meer snelheid te ontwikkelen. Onze windsurfer Kiran Badloe, die Dorian van Rijsselberghe opvolgde, bij het klassieke windsurfen is ook overgestapt naar de Foil, om zo aan de Olympische spelen deel te nemen. Het is hem eigenlijk een beetje tegengevallen, omdat het toch lastig blijft, zo'n overstap van het windsurfen naar Foilen.


Dit is een mooi plaatje van de Middellandse zee, maar in de verte is een donkere lucht zichtbaar, die of smog is of een wolk met woestijnzand, wat de komende dagen over ons heen zou kunnen komen. Het fenomeen wordt Calima genoemd en zou ook de Canarische Eilanden aandoen.

We zullen er het beste maar van hopen. 

De Leider heeft voor vanavond besloten dat we uit eten gaan....